On tärkeää, että autistincn oireyhtymä diagnosoidaan mahdollisimman aikaisin, jotta kun tarvittaviin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä lapsen kehityksen varhaisvaiheessa. Jotta tähän päästäisiin, on tieto autistisen oirevhtymän käyttäytymiskuvasta eri ikäkausina oltava esim. paikoissa, joissa seurataan lastcn kehitystä tai hoidetaan ja opetetaan heitä, kuten teryeyskeskuksissa, neuvoloissa. päiväkodeissa ja kouluissa.
Vanhempien huoliin lapsensa käyttäytymisestä ja kehityksestä on aina suhtatauduttava vakavasti. Huolestuttavan asian tutkiminen vaikka turhaankin on parempi vaihtoehto kuin odottaminen perustelemalla, että "lapset kehittyvät niin yksilöllistä vauhtia".
Mm. Ruotsista on runsaasti kokemusta siitä, että autistisen oireyhtymin diagnosointi on ollut vanhem-
mille vapautumista nimettömästä mystisestä huolesta, jota he ovat saattaneet tuntea pitkään. Nimen antaminen ei tietcnkään poista huolta lapsen puolesta tai hänen vammaisuuttaan, mutta ongelman määrittelyn jälkeen on mahdollista ruveta suunnittelemaan keinoja sen vaikutusten vahentämiseksi.
Kulomäki T. (1992) Mitä on autismi. Sosiaali- ja terveyshallitus, Helsinki
Moilanen I., Mattila M-L., Lokusa S. ja Kielinen M. (2012) Autismikirjon häiriöt lapsilla ja nuorilla. Duodecim 2012;128(14):1453-62
Gillberg C. (1989) Autism och andta barnpsykoser. Natur och Kultur, Stockholm
Gillberg C. & Hellegren I. (1990) Barn och ungdom psykiatri. Natur och Kultur, Stockholm
Wing L. (1981) Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine11Wing L. (1992) Manifestations of social problems in high-functioning autistic people. In E. Schopler and G.B.Mesibov (toim.) High-Functioning People with Autism. Plenum, New York
Moilanen I., Mattila M-L., Lokusa S. ja Kielinen M. (2012) Autismikirjon häiriöt lapsilla ja nuorilla. Duodecim 2012;128(14):1453-62
Gillberg C. (1989) Autism och andta barnpsykoser. Natur och Kultur, Stockholm
Gillberg C. & Hellegren I. (1990) Barn och ungdom psykiatri. Natur och Kultur, Stockholm
Wing L. (1981) Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine11Wing L. (1992) Manifestations of social problems in high-functioning autistic people. In E. Schopler and G.B.Mesibov (toim.) High-Functioning People with Autism. Plenum, New York
Tähän mennessä tapahtunut
- Mitä tiedetään autistisen oireyhtymän syistä
- Millainen on autistinen aikuinen
- Millaista on autistinen käytös
- Kommunikaatiotaidot kehittyvällä nuorella
- Millainen on autistinen nuori?
- Erityisharrastukset auttaa koulussa
- Millainen on autistinen koululainen?
- Näin toimii autistinen pikkulapsi
- Millainen on autistinen pikkulapsi
- Millainen on autistinen vauva
- Miten autistinen oireyhtymä näkyy
- Miten yleinen on autistinen oireyhtymä
- Lapsuuden psykoosi
- Mitä tiedettiin autismista
- Hoitajan mukaan poika on "liian tarkka"
- Millä normaalisuus määritellään?
- Epätasapaino lahjakkuuden eri osa-alueilla
- Kuinka arvioida vanhemmuutta
- Mikä on lasten ja perheiden oikeus
- Lääkäri vaati huostaanottoa
- Perhe vaatii lapsensa kotihoitoa
- Huostaanotto hoidollisista syistä
- Sairaalakouluun
- "Mitä psykiatrit ovat sanoneet, emme ota kantaa"
- Asperger-diagnoosin vaikutus?
- Kun serkun perhe kieltäytyi hoidosta
- Kaupunki ei ole hyvä elinympäristö lapselle
- Lääkkeillä tyhjä katse, pakkoliikkeitä, väsymystä ja ahmintaa
- Käppyröillä ja hoidoilla vammaiseksi
- Isät epäilevät koneistoa, vaikka vika on mielessä
- Miten juuri päädyitte ottamaan yhteyttä minuun?
- Onko aspergerin mahdollisuudesta ollut puhetta?
- Kotona poika on paremmassa kunnossa kuin sairaalassa
- Löytyikö neurologisista tutkimuksista mitään?
- Vajaaälyisyys -diagnoosi mykisti vanhemmat
- Yhtäkkiä poika oli omissa maailmoissaan
- Lapsen psykoosi-diagnoosi ei kerro ongelman luonteesta
- Veli vetäytyi omiin oloihinsa, höpötteli ja liikehti omituisesti
- Tämä ei ole sama lapsi, joka lähti lomalle
- Tarvitsemme asianmukaista tukea
- Mistä apua psykoosi-diagnoosin saaneelle 9-vuotiaalle?
- Mitä tapahtui lapselle koulussa?
- Lapsi diagnoosien metsässä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti