A.
Laaja-alaiset puutteet sosiaalisessa kommunikaatiossaja sosiaalisessa
kanssakiymisessä eri osa-alueilla; puutteet eivät johdu yleisestä
kehitysvävästymiistä. Alla lueteltujen kolmen kohdan tulee ilmetä:
1.
Puutteita sosiaalis-emotionaalisessa vastavuoroisuudessa. Puutteet
voivat ilmetä poikkeavana sosiaalisena kykynä lähestyä toisia ja
epäonnistumisena ylläpitää normaalia vastavuoroista keskustelua.
Puutteet voivat myös näkyä heikentyneenä kykynä jakaa tunteita,
mielenkiinnon kohteita, emootioita ja vasteita. Puutteet voivat ilmetä
jopa sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvien aloitteiden täydellisenä
puuttumisena.
2.
Puutteita non-verbaalissa kommunikatiivisessa käyttäytymisessä
sosiaalisen vuorovaikutuksen alueella: Puutteet voivat vaihdella
verbaalin ja non-verbaalin kommunikoinnin välisestä yhteistoiminnan
vajavuudesta poikkeavuuksiin katsekontaktissa ja kehonkielcssiä Puutteet
voivat myös ilmetä non-verbaalin kommunikoinnin käyttämisessä ja
ymmärtämlsessä. Puurtteet voivat myös ilmetä ilmeiden ja eleiden
täydellisenä puuttumisena.
3.
Puutteita kehittää ja yllipitii sellaisia sosiaalisia suhteita, jotka
ovat ominaisia kehitystason mukaisia (ottamatta huomioon huoltajia).
Puutteita voi ilmetä tilannekohtaisen käiyttäytymisen sdäätelyssä
sosiaalisissa konteksteissa. Vaikeuksia voi olla myös kuvitteluleikin
jakamisessa ja ystevyyssuhteiden luomisessa. Vaihtelu voi yltiää aina
ilmeiseen mielenkiinnon puuttumiseen toisia ihmisii kohtaan.
B.
Rajoittuneet, kaavarnaiset käyttäytymismallit, kiinnostuksen kohteet
tai toiminnot. Seuraavista kohdista ainakin kahden tulee täyttyä:
1.
Kaavamainen tai toistava puhe, motoriset liikkeet tai esineiden
kiiyttö. Esimerkiksi pakkoliikkeet, ekolalia, toistava esineiden kayttö,
omalaatuiset fraasit.
2.
Liiallinen juuttuminen rutiineihin, verbaalin tai non-verbaalin
käyttäytymisen rituaalit, rituaaliset kaavat verbaalisessa ja
ei-verbaaliisa käyttäytymisessä, ylenmääräinen muutosten vastustaminen.
Esimerkiksi motoriset maneerit, kiinnittyminen tuttuun reittiin tai
ruokaan, toistava epäilyn julkituominen tai äärimmäinen ahdistuminen
pienten muutosten tapahtuessa.
3.
Erittän rajoittuneet, kiinnittyneet kiinnostuksen kohteet, jotka ovat
poikkeavia intensiivisyydeltään ja kohteeltaan. Esimerkiksi kiintymys
tai kiinnostus epätavallisiin esineisiin, erittäin rajalliset tai
pakonomaiset mielenkiinnon kohteet.
C.
Oireiden tulee ilmetä varhaislapsuudessa (mutta oireet eivet
valttämättä ilmene täysin ennen kuin sosiaalisen kanssakäymisen
vaatimukset ylittävät henkilön rajoittuneen kapasiteetin).
D. Oireet kokonaisuudessaan rajoittavat ja heikentävät jokapäivästä toimintaa.
|
*)
American Psychiatric Association (2011) Autism Spectrum Disorder.
Proposed Revisions (vapaa suomennos Henri Pesonen 2013, Kuntoutus
3/2014).
**) Aspergeria ei diagnosoida
DSM-5 AUTISM SPECTRUM DISORDER GUIDELINES
Uusi autismin kirjon luokitus ei ota kantaa vanhoihin diagnooseihin
DSM-5 AUTISM SPECTRUM DISORDER GUIDELINES
Uusi autismin kirjon luokitus ei ota kantaa vanhoihin diagnooseihin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti