Opintojen edistämiseen liittyvistä interventioista suurin osa kohdistui sosiaaliseen kanssakäymiseen. Loput interventioista kohdistuivat kognitiivisiin taitoihin ja itsesäätelyyn, yksikään ei kohdistunut varsinaisiin opiskelutaitoihin.
Interventioiden tuloksellisuuden mittaamiseen käytetyt menetelmät vaihtelivat. Kaikissa tutkimuksissa havaittiin lyhyellä aikavälillä myönteisiä muutoksia. Osallistujat olivat tyytyväisiä interventioihin, ja heidän läheisensä huomasivat paranemista muun muassa keskustelutaidoissa, kiinnostuneisuudessa sosiaalisesta vuorovaikutuksesta, itsesäätelyssä, itseluottamuksessa sekä oma-aloitteisuudessa.
Vaikutusten yleistyminen arkeen, niiden pysyvyys ja käytännön merkitys ovat tärkeitä. Katsaukseen valikoituneet interventiot jakautuivat niihin, joissa kohteena oli tietyn tilannekohtaisen toiminnan opettelu ja niihin, joissa annettiin työkaluja tulevaisuutta varten. Jälkimmäisten vaikutus on todennäköisesti pidempiaikainen ja voi ulottua myös harjoitellun toiminnan ulkopuolelle.
Tilannekohtaisten
taitojen oppimisen merkitys saattaa olla vähäinen, mutta joillekin
lyhyt ja tarkasti kohdistettu toiminnan opettelu saattaa olla riittävä
tuki, joka voi laajemminkin edistää opinnoissa selviytymistä tai
työelämäntaitojen saavuttamista.
Potilaan lääkärilehti 30.09.2014
Potilaan lääkärilehti 30.09.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti