Menetelmä
|
Kuntoutus
|
Toiminta
|
Tavoite
| |
EIBI* sovellettu käyttäytymisanalyysi eli ABA Lovaas, 1992
|
Strukturoidut opetustilanteet (DTT). Aikuisjohtoinen, intensiivinen
kuntoutus 20–60 tuntia viikossa.
|
Ärsyke-reaktio-ehdollistaminen. Palkintoina aineelliset palkinnot tai kehut. Ei-toivottuja toimintoja ei vahvisteta tai rangaistaan. Tehtävät yksinkertaisissa ja helposti
omaksuttavissa osissa.
|
Kielen oppiminen ja päivittäiset
toiminnot, koulutaidot, syy-seuraus
| |
Luonnolliset kuntoutusmenetelmät
PRT, Time Delay, Milieu Training
Schreibman, 2007
|
Vähän strukturoidut ja lapsijohtoiset
arkielämän tilanteet.
|
Ärsyke-reaktio-ehdollistaminen ja
vuorottelu. Suora vahvistaminen.
|
Sosiaalinen viestintä. Voidaan kuntouttaa myös leikki- tai koulutaitoja.
| |
Strukturoidut oppimistilanteet TEACCH
Siegel, 2003
|
Aikuisjohtoinen, mutta pyritään lisäämään
lapsen itsenäisyyttä.
|
Ympäristön jäsentäminen ja tapahtumien
ennakointi kuvin. PECS. Koriopetus, jossa
strukturoituja tehtäviä.
|
Itsenäinen toiminta ja oppiminen
kehittämällä itsesäätely- ja
ongelmanratkaisutaitoja.
| |
DIR/Floortime, SCERTS, The Denver
Model
Prizant & Wetherby, 2005
|
Vaihtelee löyhästi strukturoiduista
puoli-strukturoituihin tilanteisiin. Osassa myös lapsijohtoisuuteen.
|
Vuorovaikutus samanikäisten kanssa leikkitilanteissa. Luodaan arkeen vastavuoroisia viestintätilanteita.
|
Tavoitteina mm. sosiaaliset taidot ja emotionaalinen kehitys, jotka riippuvat lapsen kehitystasosta.
| |
Theraplay
Jernberg & Booth, 2003
|
Aikuisjohtoiset ja strukturoidut tilanteet. Leikkipainotteinen. Erilaisia vauvoille ja
heidän vanhemmilleen tyypillisiä
vuorovaikutusleikkejä (esim. kurkisteluleikit, sylissä pitäminen jne.).
|
Lapsen ja vanhemman välisen
vuorovaikutussuhteen häiriön korjaaminen. Pohjaa psykodynaamseen teoriaan autismin syistä.
|
Toimiva vuorovaikutus tukee muita taitoja, kuten esim. kielen kehitystä.
|
*EIBI= Early Intensive Behavioral Intervention, DTT=Discrete Trial Training, PRT=Pivotal Response Training, TEACCH= Training and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children, DIR=Developmental/Individual-differences/Relationship-based, SCERTS= Social Communication/Emotional Regulation/Transactional Support, PECS= Picture Exchange Communication System
Lähde: Vastamaa, S (2014): Pivotal Response Training -menetelmän vaikutus autististen lasten kielellisiin taitoihin. Kaksitapaustutkimus. Tampereen yliopisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti