Autismikirjon
häiriö -diagnoosin saaneiden nuorten ja nuorten aikuisten opintojen
edistämistä ja työllistymistä tukevia toimenpiteitä ja interventioita
koskeva tutkimustieto on melko vähäistä.
Kohderyhmän, intervention sisällön sekä tuloksellisuuden mittaamisen osalta tieto on epäyhtenäistä. Tutkimuksia on vaikea verrata toisiinsa, mutta aineistossa on joitakin yhteisiä piirteitä.
Kohderyhmän, intervention sisällön sekä tuloksellisuuden mittaamisen osalta tieto on epäyhtenäistä. Tutkimuksia on vaikea verrata toisiinsa, mutta aineistossa on joitakin yhteisiä piirteitä.
Sekä
opintoihin että työelämään kohdistuvissa interventioissa hyödynnettiin
laajojen tehtävien pilkkomista pienempiin osiin ja selvää ohjeistamista
esimerkiksi yksinkertaisten sääntöjen ja toiminnan järjestystä ohjaavien
rakennekaavioiden avulla. Tietoa autismikirjon häiriöiden
ominaisuuksista ja keinoista tukea tällaista henkilöä annettiin
osallistujien perheenjäsenille sekä heidän työyhteisöilleen.
Läheisiltä
ja työyhteisöstä myös kerättiin tietoa intervention vaikutuksista.
Ohjaajien tietoa ja kokemusta autismikirjon häiriöistä korostettiin
usein. Ryhmät pyrittiin muodostamaan yhtenäisiksi, jolloin
kanssakäymisen opettelu olisi luontevampaa.
Tutkijat
keskittyivät muita osa-alueita enemmän autismikirjon häiriöille
ominaisiin sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmiin. Toisaalta
osallistujat eivät päässeet yhdessäkään ryhmämuotoisista interventioista
harjoittelemaan vuorovaikutusta muiden samanikäisten kanssa, minkä on
kuitenkin todettu olevan keskeistä sosiaalisten taitojen kehittymisen
kannalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti