ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Sopivan aistikanavan löytäminen

Kun opettajat epäilivät, että viesti ei mene perille - saatoin itse todeta, että poika oppii jopa paremmin kuin muut. 

Useimmilla koululaisilla on ylen määrin aistillisia ärsykkeitä, jotka vievät huomion pois opittavasta asiasta. Kanavien kapeus palvelekin tässä tapauksessa paremmin oppimista. Liian usein tuijotetaan sanoihin - kieltä määriteltäessä. Varsinkin autistit ymmärtävät kielen kirjaimellisesti. Mutta autismi itse onkin hyvä esimerkki kielestä, joka muodostuu aistikanavien erilaisesta käytöstä.

Viestintätilanteessa usein autistilla saattaa olla vain yksi aistikanava kerrallaan käytössä. Itse olen likinäköinen. Kouluaikoina ei tiennyt tätä, luulin että kaikki muutkin näkevät samalla tavalla. Keskityin kuulokanavan käyttöön ja pärjäsin sen avulla varsin pitkälle, vaikka en luokan perältä nähnyt ollenkaan taululle.

Autismin "kuntoutus" on kullekin lapselle sopivien aistikanavien löytämistä ja hyödyntämistä. Kuten kuurot ja sokeat autistien pitää kehittää omaa kommunikaatiotaan.



Ei kommentteja: