Koulumaailmassa
tieto koetaan usein pysyvänä totuutena, joka voidaan oppia
koulukirjoista ulkoa. Yksilöiden välisestä vuorovaikutuksesta koeta
olevan hyötyä oppimiselle. Yhteistoiminnallisen oppiminen perustuu
ajatukseen, jonka mukaan tieto on jatkuvasti muuttuvaa ja kehittyvää.
Yhtä totuuta ei ole. Toimintatapoja ja kulttuureeja on monia. Vaikka
päämäärä on yhteinen, siihen voidaan päästä monella eri tavalla.
Erilaisuus ryhmässä ei ole heikkous vaan voimavarana. Viestintä-alalla
samankaltaisuus hukkuu, mutta erilaisuus näkyy.
Uuden
tiedon omaksumisessa on otettava huomioon oppijan aikaisemmat
kokemukset, tiedot ja taidot, jotka muuttuvat uuden oppimisen myötä.
Oppiminen on tehokkaampaa vuorovaikutuksessa muiden oppijoiden kanssa,
koska tällöin opittavista ilmiöistä ja asioista saadaan monipuolisempi
kuva, opitaan toinen toiselta. Kokemus osioittaa, että tietoa ei kannata
pantata, sillä neuvomalla kaveria oppii itse enemmän.
Tämän
päivän maailamssa tieto muuttuu ja kehittyy mikä näkyy varsinkin
viestintäalalla. Kukaan ei hallitse kaikkea sitä tietoa, mitä alan
töissä tarvitaan. Suuri osa oppimisesta tapahtuu työssäoppimisessa. Se
on myös erinomainen väylä työelämään. Opettaja ei ole tiedon
auktoriteetti vaan luotsi oppimisprosessissa. Myös opettajille
järjestetään työssäoppimisjaksoja ammattitaidon päivittämiseen.
Lähteet:
Keltikangas-järvinen, Liisa (2010), Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. helsinki: WSOY
Sahlberg,
P. & Leppilampi, A. (1994). Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessä
oppimisen mahdollisuuksia etsimässä. Helsinki: Yliopistopaino.
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Koska autismikirjon ihmisten on vaikea ymmärtää kokonaisuuksien ja osien välisiä sekä syy- ja seuraussuhteita (sentraalinen koherenssi), f...
-
Hans Asperger: Autistic Psychopathy in Childhood Lapsuuden 'autistinen psykopatia' HANS ASPERGER Uta Frithin alkuperäinen...
-
Piirre Autismikirjo Psykoosihäiriöt Puheen yksityiskohtaisuus Korostunut 1) Ei tyypillinen piirre 2) Puheen kirjakielis...
-
Keisari Nikolai I (1796-1855) antoi 4.2.1840 asetuksen houruinhuoneiden perustamisesta Suomeen. Sen mukaan joka läänissä tuli olla mie...
-
Allekirjoittaneet oikeuslääkärit vakuuttavat yllä mainitun Josef Svejkin olevan henkisesti täysin tylsämielisen ja synnyäisesti vähä-älyine...
-
Poikamme on ollut melko tavallinen lapsi. Kehitys on ollut neuvolakriteerein normaalia. Hän oppi soittamaan viulua 4 vuotiaana, seuraamaan n...
-
Autismia narsismia yhdistää itsekeskeisyys, vaikka muutoin ovatkin toistensa vastakohtia. Narsismi on persoonallisuushäiriö jossa henk...
-
Autismikirjon häiriöitä sairastavilla esiintyy usein ruokailuun liittyviä ongelmia (Schreck ym. 2004). Tytöillä on todettu verrokkeja enemmä...
-
Autistisella henkilöllä on rajoittuneita käyttäytymistapoja ja mielenkiinnon kohteita. Hän pystyy harvinaisen hyvin keskittymään pitkän ai...
-
Käsitteenä autismi on yli sata vuotta vanha. Autismi alkoi kasvaa mielenterveyden piirissä, kun uusi käsite otettiin käyttöön. Ennen s...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti