Lapsen käyttäytymisen muuttaminen ei ole helppo tehtävä. Miten voidaan haastavaan käytökseen puuttua vahvistamatta omalla käytöksellä lapsen omaksumaa haastavaa käyttäytymismallia.
Funktionaalinen ratkaisumalli vaatii pohdintaa, miksei haastavasta käytöksestä pitäisi rangaista. Tutkimukset on osoittaneet, että rangaistus ei opeta yhtään mitään, vaan tukahduttaa käytöstä tietyssä yhteydessä.
Jos käytetään rangaistusta, se toimii ainoastaan silloin kun rangaistuksen toimeenpanija on läsnä. Tämä pitää paikkansa varsinkin autistisen lapsen kohdalla, jolle on vaikeaa yhdistää oppimaansa erilaisiin tilanteisiin ja ihmisiin.
Rangaistus on tehotonta pitkällä aikavälillä. Tukahdutettu käytös usein uusiutuu tai korvautuu vielä vaikeammalla käytöksellä varsinkin autismissa. Rangaistus aiheuttaa vaikeita lisäoireita, kuten
pelkoa. Pelokas lapsi ei pysty oppimaan ja menettää luottamuksen hoitajiinsa.
Rangaistus ei opeta lapselle mitä pitäisi tehdä. Tämä on erityisen ongelmallista autismissa, jossa lapsi ei ole tietoinen korvaavista oppimisstrategioista. Tämä saattaa johtaa lapsen ilmaisun ja viestinnän täydelliseen tukahduttamiseen.
Zarkowska, E. & Clements J. (1994) Problem Behaviour in People with severe Learning Disabilities, Coom Helm London.
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Normalisaatio tarkoittaa, että kehitysvammaisille henkilöille kuuluvat samanlaiset mahdollisuudet, velvollisuudet ja oikeudet kuin muillekin...
-
Uusimman tutkimuksen mukaan lapsen autismi voidaan päätellä pupillien supistumisesta 92% varmudella. Autistisen lapsen pupillit supistuvat h...
-
Hänet auto tuo uuden kodin luo, taivas vettä valuttaa. Kapuloiduin suin, ilmein masentunein häntä pitää taluttaa. Väkivalloin viedään noihin...
-
Pari vuotta sitten* kuoli syöpään Seinäjoella sairaalapappi Kyösti Lähteenmäki. Hän teki elämäntyönsä Törnävän mielisairaalassa ja halusi tu...
-
Lapset yleensä tiedostavat sisäisen puheensa noin viisi vuotiaina, jolloin he lakkaavat puhumasta ääneen. Asperger-lapset eivät tiedosta ...
-
Turun yliopistossa tehdään tutkimusta siitä, mitä riskitekijöitä on eri neuropsykiatrisilla häiriöillä; mitkä tekijät vaikuttavat eri häiriö...
-
Yrittäessämme ymmärtää lapsen käytöstä, selittämällä, miksi jotakin tapahtuu, ja ennustamalla lapsen käytöstä, tätä kutsutaan funktionaalise...
-
Koska autismikirjon ihmisten on vaikea ymmärtää kokonaisuuksien ja osien välisiä sekä syy- ja seuraussuhteita (sentraalinen koherenssi), f...
-
Autistisesti käyttäytyvillä henkilöillä on usein vaikeuksia tulkita sosiaalisesti merkittävää tietoa toisten ihmisten kasvoista. Näiden vai...
-
Menetelmä Kuntoutus Toiminta Tavoite EIBI* sovellettu käyttäytymisanalyysi eli ABA Lovaas, 1992 Strukturoidut opetustilantee...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti