Suoran katseen virittämän autonomisen aktivoitumisen (suhteessa
käännettyihin ja suljettuihin silmiin) on osoitettu olevan yhteydessä
myös sosiaalisten taitojen ongelmiin autistisesti käyttäytyvillä
hyvätasoisilla lapsilla.
Varhaiskehityksen aikainen negatiivinen tunnereagointi
katsekontaktiin johtaa katsekontaktin välttämiseen ja sitä kautta
edelleen laajaalaisiin sosiaalisen käyttäytymisen poikkeavuuksiin.
On
kuitenkin huomattava, että syyseuraussuhde voi olla päinvastainenkin:
sosiaalisten taitojen heikkoudet voivat saada aikaan esimerkiksi
ahdistuneisuutta sosiaalisissa tilanteissa ja tämä puolestaan johtaa
negatiivisiin tunnereaktioihin ja kohonneeseen autonomiseen
virittyneisyyteen katsekontaktin aikana.
On myös esitetty, että
autistinen lapsi ei sinänsä vältä katsekontaktia vaan että katsekontakti
ei motivoi eikä palkitse autistisesti kehittyvää lasta samalla tapaa,
kuin se palkitsee tyypillisesti kehittyvää lasta.
Motivaation puutteen
vuoksi autistisen lapsen huomio ei kiinnity katseeseen eikä ylipäätään
kasvoihin. Tätä näkemystä tukevat tutkimustulokset, joiden mukaan
kasvot eivät kiinnitä autististen pikkulasten tarkkaavuutta puoleensa
yhtä pitkäksi aikaa kuin tavanomaisesti kehittyneiden tai
kehitysviiveisten lasten. Lisäksi tavanomaisesti kehittyvien lasten
on osoitettu huomaavan nopeammin suoraan kuin sivulle katsovat kasvot,
kun taas autistisilla lapsilla tällaista eroa ei ole löydetty.
Kylliäinen
A, Braeutigam S, Hietanen JK, Swithenby SJ, Bailey AJ. Face- and
gaze-sensitive neural responses in children with autism: A
magnetoencephalographic study. Eur J Neurosci 2006;24:2679–90.
Pitskel NB, Bolling DZ, Hudac CM ym. Brain mechanisms for processing direct and averted gaze in individuals with autism.
Greene
DJ, Colich N, Iacoboni M, Zai- del E, Bookheimer SY, Dapretto M.
Atypical neural networks for social orienting in autism spectrum disor-
ders. Neuroimage 2011;56;354–62. Hutt C, Ounsted C. The biological
significance of gaze aversion with particular reference to the syndrome
of infantile autism. Behav Sci 1966;11:346–56.
Kylliäinen A,
Hietanen JK. Skin conductance responses to another person’s gaze in
children with autism. J Autism Dev Disord 2006;36:517–25.
Joseph
RM, Ehrman K, Mcnally R, Keehn B. Affective response to eye contact and
face recognition ability in children with ASD. J Int Neuropsychol Soc
2008;14:947–55.
Kaartinen M, Puura K, Mäkelä T ym. Autonomic
arousal to direct gaze correlates with social impairments among children
with ASD. J Autism Dev Disord 2012; doi:10.1007/ s10803-011-1435-2.
Chawarska
K, Volkmar F, Klin A. Limited attentional bias for faces in toddlers
with autism spectrum disorders. Arch Gen Psychiatry 2010;67:178–85.
Senju A, Hasegawa T. Direct gaze captures visuospatial attention. Vis Cogn 2005;12:127–44.
Lähde: Kasvot, katse ja autismi, Katsausartikkeli, Suomen Lääkärilehti 8/2013
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Uusimman tutkimuksen mukaan lapsen autismi voidaan päätellä pupillien supistumisesta 92% varmudella. Autistisen lapsen pupillit supistuvat h...
-
Hänet auto tuo uuden kodin luo, taivas vettä valuttaa. Kapuloiduin suin, ilmein masentunein häntä pitää taluttaa. Väkivalloin viedään noihin...
-
Pari vuotta sitten* kuoli syöpään Seinäjoella sairaalapappi Kyösti Lähteenmäki. Hän teki elämäntyönsä Törnävän mielisairaalassa ja halusi tu...
-
Normalisaatio tarkoittaa, että kehitysvammaisille henkilöille kuuluvat samanlaiset mahdollisuudet, velvollisuudet ja oikeudet kuin muillekin...
-
Autistisesti käyttäytyvillä henkilöillä on usein vaikeuksia tulkita sosiaalisesti merkittävää tietoa toisten ihmisten kasvoista. Näiden vai...
-
Lapset yleensä tiedostavat sisäisen puheensa noin viisi vuotiaina, jolloin he lakkaavat puhumasta ääneen. Asperger-lapset eivät tiedosta ...
-
Turun yliopistossa tehdään tutkimusta siitä, mitä riskitekijöitä on eri neuropsykiatrisilla häiriöillä; mitkä tekijät vaikuttavat eri häiriö...
-
Kamelit pikkeavat kaikista muista eläimistä. Kamelit eivät ole märehtijöitä mutta kylläkin sorkkaeläimiä. Niillä on joilla on kolme vatsaa, ...
-
Koska autismikirjon ihmisten on vaikea ymmärtää kokonaisuuksien ja osien välisiä sekä syy- ja seuraussuhteita (sentraalinen koherenssi), f...
-
Menetelmä Kuntoutus Toiminta Tavoite EIBI* sovellettu käyttäytymisanalyysi eli ABA Lovaas, 1992 Strukturoidut opetustilantee...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti