Lopulta
annoin periksi ja suostuin nimellisesti erityiskoulusiirtoon.
Nemon
päättötodistuksen kielten arvosanat olivat lopulta tyydyttäviä,
mutta sitä ennen opin, että on minun ja lapseni asia todistaa, että
hän pystyy olemaan normaali (mitä hänen ei minusta tarvitse olla,
mitä se sitten ikinä onkin) ja oppimaan (mikä on selvää, kunhan
ihminen ei ole koomassa), eikä koulun asia
etsiä käytännön ratkaisuja ongelmatilanteisiin tai huolehtia
siitä, että kaikki saavat vaatimustasoltaan mielekästä opetusta.
Opin, että tuki on paikka ja oppiminen on ansaittava toimimalla muiden
ihmisten tavoin eikä suinkaan ahkeroimalla. Erityisopetus perustuu
ajatukseen edellytyksistä, toisin sanoen jonkinlaisesta
selvänäkemisestä etukäteen.
Kymppiluokka on edelleen kesken,
ja minulle on vakuutettu, ettei Nemon ole koulussa hyvä olla ja
että hänelle olisi syytä etsiä toisen asteen opiskelupaikka
erityisammattioppilaitoksesta kesken vuoden. Itselleni taas on
selvinnyt tämän lukuvuoden aikana, että Nemo kykenee tekemään
muistiinpanoja tunnilla, liikkumaan yksin bussilla ja lähtemään
ilman vihjeitä itse taksiin unohtamatta tavaroitaan.
En ole halunnut
etsiä toisen asteen opiskelu- paikkaa, sillä jonkinlaista haastavaa
käytöstä olisi varmasti jopa laitoksessa. Siellä sitä ei
kuitenkaan pidettäisi vihjeenä siitä, että hänet tulisi siirtää
pois. Tähän mennessä on vaikuttanut siltä, että autistien toisen
asteen opiskelun(kin) voisi kuvata kaaviolla, joka on täynnä samaan
umpikujaan päättyviä reittejä.
Jokainen reitti päättyy sijoitukseen, jossa jopa ammattikoulutus ja yleissivistävä opiskelu,
kuten perusopetuksen arvosanojen nostaminen perusopetuksen jälkeen, on
muunlaisille ihmisille. Autistit kuuluvat ilmeisesti jonkinlaiseen
askartelupiiriin loppuelämäkseen. Meidän vanhempien tehtävä on
olla tästä todella kiitollisia.
Kysyin nyt syksyllä, mitä
lapseni oli tehnyt äidinkielen tunnilla. Hän kertoi kirjoittaneensa,
ettei pidä surullisista lopuista. En minäkään. On surullista, että
pääsylippu ihmisyyteen eli elämässä tarpeellisten asioiden
oppimiseen ja jopa muiden joukossa olemiseen, pitää ansaita olemalla
normaali.
..jatkuu
Autismi- ja Aspergerliiton Ikääntyminen autismin kirjolla -projekti on
koonnut yksien kansien väliin kaksikymmentäyksi pienoismuistelmaa Minun tarinani - kertomuksia autismin kirjolta,
joissa kerrotaan, millaista on ollut elää Aspergerin oireyhtymän kanssa. Tarinat
ovat eri ikäisten autismin kirjon ihmisten tai heidän omaistensa
kirjoittamia ja kirja on kuvitettu kuvataiteilija Tuuli Aution
vesiväritöillä. Kirjan voi tilata itselleen tai edustamalleen
organisaatiolle postikulujen hinnalla osoitteesta info[at]autismiliitto.fi.
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Koska autismikirjon ihmisten on vaikea ymmärtää kokonaisuuksien ja osien välisiä sekä syy- ja seuraussuhteita (sentraalinen koherenssi), f...
-
Normalisaatio tarkoittaa, että kehitysvammaisille henkilöille kuuluvat samanlaiset mahdollisuudet, velvollisuudet ja oikeudet kuin muillekin...
-
Hänet auto tuo uuden kodin luo, taivas vettä valuttaa. Kapuloiduin suin, ilmein masentunein häntä pitää taluttaa. Väkivalloin viedään noihin...
-
Suomen ensimmäinen kehitysvammalaitos perustettiin v. 1890 Hämeenlinnan seudulle. Se oli nimeltään Perttulan tylsämielisten kasvatuslaitos...
-
Autismia narsismia yhdistää itsekeskeisyys, vaikka muutoin ovatkin toistensa vastakohtia. Narsismi on persoonallisuushäiriö jossa henk...
-
Tony Attwoodin kirja Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen kuvaa Asperger-henkilöiden elämää lapsuudesta aikuisuuteen saakka. Kir...
-
Olen aivan pian 65-vuotias ja mies/poika. Jo 1990-luvulta alkaen olen tehnyt työtä sen eteen, että saisin itse...
-
Nietzschen mukaan jokainen totuus on totuus jostakin näkökulmasta, ilman mahdollisuutta absoluuttiseen kiinnepisteeseen. "Pahin, pit...
-
Tyttövauvan autistiset piirteet eivät ole yhtä selvät kuin pojalla, sillä monasti autistinen tyttö näyttää päällepäin hyvin sosiaaliselta ,...
-
Kamelin maito? Todellako? Ja niille, jotka eivät lehmän tai vuohen maitoa voi juoda, olisiko kamelinmaidosta hyväksi korvikkeeksi? Valtao...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti