Vahvistamalla positiivisia käyttäytymismalleja, voidaan ehkäistä haastavan käyttäytymisen puhkeamista väkivaltaiseksi.
Positiivinen vahvistaminen voi olla miellyttävä kokemus, tai poispääsy vaikeasta tilanteesta. Vahvistaminen voi ottaa monia erilaisia muotoja, kuten syötävät, sosiaalinen tunnustus, aistillinen ilo, tai toimintaa, joka voi palkita itse itsensä, kuten mieluisa harrastus.
On tärkeä todeta, että vahvistaminen on yksilöllistä. Positiivisen vahvistamisen pitää olla merkityksellistä. Tämä saattaa sisältää toimintaa, tai kohteita, joita ei pidetä tavallisesti vahvistajina. Autistiset lapset eivät välttämättä koe palkitsevina asioita, jotka toimivat muilla lapsilla, kuten ylistys tai kontakti.
Autistisen lapsen arvorakenne saattaa myös vaihdella lapsesta toiseen. Sama vahvistaja saattaa menettää merkityksensä ajan kuluessa ja muuttua ikäväksi. Voi olla hyvä kehittää vahvistavien tekijöiden hierarkiaa.
Zarkowska, E. & Clements J. (1994) Problem Behaviour in People with severe Learning Disabilities, Coom Helm London
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Normalisaatio tarkoittaa, että kehitysvammaisille henkilöille kuuluvat samanlaiset mahdollisuudet, velvollisuudet ja oikeudet kuin muillekin...
-
Uusimman tutkimuksen mukaan lapsen autismi voidaan päätellä pupillien supistumisesta 92% varmudella. Autistisen lapsen pupillit supistuvat h...
-
Hänet auto tuo uuden kodin luo, taivas vettä valuttaa. Kapuloiduin suin, ilmein masentunein häntä pitää taluttaa. Väkivalloin viedään noihin...
-
Pari vuotta sitten* kuoli syöpään Seinäjoella sairaalapappi Kyösti Lähteenmäki. Hän teki elämäntyönsä Törnävän mielisairaalassa ja halusi tu...
-
Autistisesti käyttäytyvillä henkilöillä on usein vaikeuksia tulkita sosiaalisesti merkittävää tietoa toisten ihmisten kasvoista. Näiden vai...
-
Lapset yleensä tiedostavat sisäisen puheensa noin viisi vuotiaina, jolloin he lakkaavat puhumasta ääneen. Asperger-lapset eivät tiedosta ...
-
Turun yliopistossa tehdään tutkimusta siitä, mitä riskitekijöitä on eri neuropsykiatrisilla häiriöillä; mitkä tekijät vaikuttavat eri häiriö...
-
Yrittäessämme ymmärtää lapsen käytöstä, selittämällä, miksi jotakin tapahtuu, ja ennustamalla lapsen käytöstä, tätä kutsutaan funktionaalise...
-
Koska autismikirjon ihmisten on vaikea ymmärtää kokonaisuuksien ja osien välisiä sekä syy- ja seuraussuhteita (sentraalinen koherenssi), f...
-
Menetelmä Kuntoutus Toiminta Tavoite EIBI* sovellettu käyttäytymisanalyysi eli ABA Lovaas, 1992 Strukturoidut opetustilantee...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti