ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Vartioida, lukita ja alistaa

"Ystävät koulusta kaikkoavat pian omille teilleen opiskelemaan, liekö tapaan heitä enää koskaan. He ovat saaneet valita opintosuuntansa itse. On minultakin kysytty mitä haluaisin tehdä ja olen antanut siihen selkeän vastauksen: kiireetöntä opiskelua kielten parissa ja vapaata kirjoittelua. Se on toiveeni."

Koulussa Oskarin onnistui kirjoitella muutamien avustajien ja luokkatovereiden kanssa. Oskari on aina tarvinnut luottamuksellisen suhteen avustajaansa päästäkseen alkuun kirjoittamisessa.

Kouluaineesta vuodelta 2005:
"Iloitsen oikein todella täällä olosta. Oli mukavaa kävellä jäällä. Lumi oli kuin unta. Pehmeää ja puhdasta. Heittäydyin siihen ja olin onnellinen. Raitis ilma puhdistaa mielen ainakin hetkeksi ja ajatukset pysyvät positiivisina."

Ajatuksia Kuntoutus- ja kehittämiskeskus Huvituksessa Yläneellä vuonna 2007.
"Olen pohtinut elämääni. Ihan turhaa. Olen täynnä surua ja vihaa. Aivan kuollut. Ylinen on kuin kuoleman laakso. Manala. Sieltä ei ole poispääsyä. Päädyn varhaiseen kuolemaan siellä. Autistien kohtalo on tyly. Ajattelukyvyllä ei ole merkitystä, vain käytöksellä. Uskoin että minulla olisi ollut mahdollisuuksia kuntoutukseen toisenlaisessa paikassa. Toisin kävi. Epäilen heidän kykyään kuntouttaa. Osaavat hyvin vartioida, lukita ja alistaa. Maton sisään en halua. Se on kuin pahassa painajaisessa. Jähmettyy paikalleen vaikka haluaisi juosta pois."
Ajatus Ylisellä vietetyn laitoshoitojakson jälkeen.


Lue myös tulossa olevasta lakimuutoksesta

Aamulehti 13.03.2012 15:48

Ei kommentteja: