Zarkowska ja Clements (1994) ovat kehittäneet STAR-mallin haastavan käytöksen analyysiin ja ehkäisyyn. Tutkimalla käytöstä niissä olosuhteissa, kun haastavaa käyttäytymistä esiintyy auttaa selvittämään sen syitä.
S = Settings tarkoittaa pysyvää ympäristöä, jossa tilanne tapahtuu esimerkiksi kotona, bussissa, tai koulussa, tai milloin tietyt ihmiset on läsnä. Muita tärkeitä tekijöitä on päivän aika ja toimintaan
liittyvä tapahtuma (esimerkiksi matkalla ajoneuvoa vaihtaessa). Pitää selvittää myös henkilön tarvetila, kuten väsymys tai nälkä. Settings voi kuvailla olosuhteita, jotka ovat erityisen
tärkeitä lapselle, kuten paikkoja, ihmisiä, ajankohtaa, tapahtumia ja tiloja. Olosuhteet ovat erityisen tärkeitä rutiinin, struktuurin ja ennakoitavuuden kannalta.
T= Triggers tarkoittaa tapahtumaa, tai tekijää, joka laukaisi haastavan käytöksen. Nämä voivat toimia merkkeinä käytöksen käynnistyessä ja lopettamisessa. Laukaisevat tekijät toimivat näin, koska autistiset ovat oppineet yhdistämään laukaisevan ärsykkeen joko miellyttäviin, tai epämiellyttäviin kokemuksiin. Laukaisevat tekijät vaikuttavat myös muuhunkin kuin haastavaan käytökseen. Laukaiseva tekijä, joka aiemmin tuotti mielihyvää, saattaa toisissa olosuhteissa tuottaa mielipahaa, ja laukaista haastavaa käytöstä.
A= Actions, toiminnan seuranta kuvaa tarkasti käytöksen eri vaiheet. Jos käytöstä kuvaillaan vain sanalla aggressiivinen, se ei vielä riitä tarkkaan analyysiin tilanteesta.
R= Results tarkoittaa toiminnan seuranneita tapahtumia. Se kertoo, mitä lopulta tapahtui ja mitä lapsi ja haastavan käytöksen kohde teki. Kuinka muut ihmiset, kuten vanhemmat, opettajat tai hoitohenkilökunta toimivat tilanteessa.
Star-malli ei yksin riitä kuitenkaan tilanteen selvittämiseen ja vastaavan tilanteen ehkäisyyn. Pitää myös selvittää, kuinka läheiset ja hoito henkilökunta tai opettajat näkevät tilanteen ja miltä heistä tuntuu siinä tilanteessa. Miten he suhtautuvat lapseen, joka aiheutti tilanteen.
Jos ihmiset näkevät lapsen haastavan käytöksen olosuhteiden seurauksena, he suhtautuvat lapseen myötämielisemmin, kuin jos lapsesta tehdään syntipukki. Se miten suhtaudumme toisiin, vaikuttaa
myös siihen, kuinka heitä arvioimme ja kuinka tilanteet vaikuttavat omaan käytökseemme.
Zarkowska, E. & Clements J. (1994) Problem Behaviour in People with severe Learning Disabilities, Coom Helm London
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Who am I after all these years?/ Re-post by Gone Wild I grew up in a family in which mental illness was a fact of life. I'm Asperger (a ...
-
Tytöt harvemmin saavat autismidiagnoosia, koska tytöillä autismikirjon oireyhtymä on erilainen kuin pojilla. Asperger huomasi tutkimuksiss...
-
Kirjassa Hollander Eric (2013) Autism Spectrum Disorders, CRC Press, mainitaan, että autismin llitäännäisoireena voi olla dystoniaa ja l...
-
Kielellinen ja ei- kielellinen viestintä ovat riippuvaisia toisistaan, ne kulkevat käsi kädessä. Kohtaamistilanteessa käytetään yhdess...
-
Autismi sinänsä ei ole älyllinen kehitysvammaisuus. mutta siihen voi liittyä myös kehitysvammaisuutta (developmental disorders), kuten aisti...
-
Kolme äitiä kirjoittaa kuinka autistiset oireyhtymät voidaan sekoittaa psykiatrisiin häiriöihin. Väärä diagnoosi, saattaa todellakin johta...
-
Suomi teki historiaa äänestämällä euroviisuedustajaksi kehitysvammaisista koostuvan Pertti Kurikan Nimipäivät. Myös YK:n vammaisten oikeuksi...
-
Autismin asiantuntijat (mm. Lorna Wing) ovat sitä mieltä, ette neljässä viidestä tapauksesta autismi on synnynnäinen tila ja että 80%o:ssa s...
-
Nature -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan usein autismi näkyy jo pienen vauvan katseessa. Autismi ilmenee katseen kestossa ja m...
-
Poikamme on todettu Lastenlinnan tutkimuksissa vajaa älyseksi ja oireena on psykoosi. Tämä on hämmästyttänyt kaikki, jotka lapsen tuntevat. ...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti