Monimutkaiset toimintarituaalit ja muutosvastaisuus voivat olla edelleen huomattavia. Joillekin kehittyy koulussa tai myöhemmin erikoisia kapea-alaisia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita, joissa autistinen henkilö saattaa saavuttaa suuren taidon, joka ylittää hänen muun toimintatasonsa ja jopa yleisen "normaalitason". Tässä taidossa on yleensä toistava sävy ja se vaatii jonkinlaista ulkomuistia (näkö- tai kuulo-).
- lapsen suoritukset ia oppimisalueet ovat yleensä epatasaisia, mikäli niitä arvioidaan psykologisilla tutkimuksilla.
- kehitysvammaisuus on yleistä, 70 - 80 %:lla autistisista. Se voi olla eriasteista lievästä vaikeaan. Toisaalta on myos älykkyydeltään keskitasoisia sekä lahjakkaita autistisia henkilöitä.
- yli- tai aliherkkyys äänille tai muille aistiärsykkeille saattaa jatkua kouluiässäkin. Joidenkin voi olla vaikeaa sietää koulun yhteistilaisuuksien äänten sorinaa tai musiikkituntien nokkahuilun tai harmoonin ääntä. Monille musiikki toisaalta on suuri mielihyvän lähde.
Yleensä kouluikä koetaan autistisen lapsen perheessei aikaisernpiin kehitysvaiheisiin verrattuna helpommaksi, mikäli koulunkäyntiasiat saadaan järjestykseen.
Kulomäki T. (1992) Mitä on autismi. Sosiaali- ja terveyshallitus, Helsinki
Gillberg C. (1989) Autism och andta barnpsykoser. Natur och Kultur, Stockholm
Gillberg C. & Hellegren I. (1990) Barn och ungdom psykiatri. Natur och Kultur, Stockholm
Wing L. (1981) Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine11Wing L. (1992) Manifestations of social problems in high-functioning autistic people. In E. Schopler and G.B.Mesibov (toim.) High-Functioning People with Autism. Plenum, New York
Gillberg C. (1989) Autism och andta barnpsykoser. Natur och Kultur, Stockholm
Gillberg C. & Hellegren I. (1990) Barn och ungdom psykiatri. Natur och Kultur, Stockholm
Wing L. (1981) Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine11Wing L. (1992) Manifestations of social problems in high-functioning autistic people. In E. Schopler and G.B.Mesibov (toim.) High-Functioning People with Autism. Plenum, New York
Tähän mennessä tapahtunut
- Millainen on autistinen koululainen?
- Näin toimii autistinen pikkulapsi
- Millainen on autistinen pikkulapsi
- Millainen on autistinen vauva
- Miten autistinen oireyhtymä näkyy
- Miten yleinen on autistinen oireyhtymä
- Lapsuuden psykoosi
- Mitä tiedettiin autismista
- Hoitajan mukaan poika on "liian tarkka"
- Millä normaalisuus määritellään?
- Epätasapaino lahjakkuuden eri osa-alueilla
- Kuinka arvioida vanhemmuutta
- Mikä on lasten ja perheiden oikeus
- Lääkäri vaati huostaanottoa
- Perhe vaatii lapsensa kotihoitoa
- Huostaanotto hoidollisista syistä
- Sairaalakouluun
- "Mitä psykiatrit ovat sanoneet, emme ota kantaa"
- Asperger-diagnoosin vaikutus?
- Kun serkun perhe kieltäytyi hoidosta
- Kaupunki ei ole hyvä elinympäristö lapselle
- Lääkkeillä tyhjä katse, pakkoliikkeitä, väsymystä ja ahmintaa
- Käppyröillä ja hoidoilla vammaiseksi
- Isät epäilevät koneistoa, vaikka vika on mielessä
- Miten juuri päädyitte ottamaan yhteyttä minuun?
- Onko aspergerin mahdollisuudesta ollut puhetta?
- Kotona poika on paremmassa kunnossa kuin sairaalassa
- Löytyikö neurologisista tutkimuksista mitään?
- Vajaaälyisyys -diagnoosi mykisti vanhemmat
- Yhtäkkiä poika oli omissa maailmoissaan
- Lapsen psykoosi-diagnoosi ei kerro ongelman luonteesta
- Veli vetäytyi omiin oloihinsa, höpötteli ja liikehti omituisesti
- Tämä ei ole sama lapsi, joka lähti lomalle
- Tarvitsemme asianmukaista tukea
- Mistä apua psykoosi-diagnoosin saaneelle 9-vuotiaalle?
- Mitä tapahtui lapselle koulussa?
- Lapsi diagnoosien metsässä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti