ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

keskiviikko 9. joulukuuta 1992

Näin toimii autistinen pikkulapsi

 Rajoittunut toistava toiminta voi näkyä:

- lapsella on erilaisia kehon ja raajen toistuvia liikkeitä, heijausta, varpaillakävelyä jne.
- esineiden käsittely on poikkeavaa: pyörittelyä, rivittämistä, kiinnostumista osista, varjoista, raidoista jne.
- päivittäisissä toiminnoissa saattaa olla tarkkoja rituaaleja, joiden muuttamista lapsi voimakkaasti ja ahdistuneesti vastustaa.
- leikki on toistavaa eikä siihen kehity kuvitteellisuutta.

Poikkeava reagointi aistiärsykkeisiin voi herättää epäilyn kuulovammasta
- toisaalta lapsi kuulee tarkasti esim. tietyn tv-ohjelman tunnusmusiikin tai jääkaapin oven avaamisen.
- lapsi saattaa tutkia kaikkea haistelemalla tai nuolemalla.
- lapsi inhoaa hellää silitystä mutta pitää kutituksesta tai peuhaamisesta.
- lapsen kiputunto tai kuuman aistiminen saattaa olla alentunut.
- lapsen pelkoreaktiot voivat olla poikkeavia: häneltä puuttuu tavanomainen vaarantaju mutta hän pelkää esim. uusia paikkoja tari tilanteita.
- lapsi joutuu helposti pois tolaltaan ja saa vaikeasti rauhoitettavia "raivareita".

Syömiosongelmia aiheuttaa edelleen usein tavaton valikoivuus ruokien suhteen. Nukkumisrytmi saattaa olla poikkeava ja lapsen unentarve tuntuu monesti vähäiseltä. Tämä on perheen kannalta erittäin raskasta ja koko elämiseen vaikuttavaa. Motorinen kehitys etenee useimmiten normaalisti ja lapsi voi olla liikunnaltaan ketterä ja ylivilkas.


Kulomäki T. (1992) Mitä on autismi. Sosiaali- ja terveyshallitus, Helsinki
Gillberg C. (1989) Autism och andta barnpsykoser. Natur och Kultur, Stockholm
Gillberg C. & Hellegren I. (1990) Barn och ungdom psykiatri. Natur och Kultur, Stockholm
Wing L. (1981) Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine11Wing L. (1992) Manifestations of social problems in high-functioning autistic people. In E. Schopler and G.B.Mesibov (toim.) High-Functioning People with Autism. Plenum, New York

Tähän mennessä tapahtunut

Lähetä kommentti