ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

maanantai 18. heinäkuuta 2016

Normeja voi eritellä, analysoida ja pohtia loputtomiin

Menin asioissa helposti liian pitkälle. En varsinaisesti tiennyt, minkä verran minun kuuluisi syödä, sillä mahdollisuudethan ovat tässäkin asiassa rajattomat, kertoo Sylillisen toimittaja Karla Löfgren. 

Asperger-ihmiselle kaikki on tavattoman monimutkaista: mitä tahansa kysymystä voidaan eritellä, analysoida ja pohtia loputtomiin.

Vaikka syömiseen kohdistuvat säännöt ja rajoitukset ahdistivat ja harmittivat minua – esimerkiksi kylässä oli tyydyttävä siihen, mitä milloinkin pantiin tarjolle – kärsiessäni oman syömistarpeeni rajattomuudesta toivoin kiihkeästi, että joku tai jokin olisi asettanut minulle rajoja ja esteitä.

Minulla on aina ollut vaikeuksia normien kanssa, kuten satunnaisten tai epäloogisten tapojen, ”kirjoittamattomien ja sovinnaisuussääntöjen”, joiden kyseenalaistamiseen olen tuntenut paloa. Myös asioiden väliset yhteydet, kuten tekojen seuraukset, ovat minulle hämärän peitossa.













Karla Löfgren (2015) Syömishäiriön taustalla autismin kirjon häiriö? Sylillinen 9.9.2015 

Ei kommentteja: