Poika 04.04.05
Tänään kävin iltapäivällä katsomassa poikaani osastolla.
Poikaa ei aluksi näkynyt huoneessaan. Sitten hän löytyi lattialta makaamassa
toimettomana. Vaihdettiin kuulumisia oman hoitajan kanssa. Kysyin voisiko poika
saada vähän pidemmän koulupäivä, sillä hän tuntee itsensä turhautuneeksi ilman
mitään tekemistä. Hoitaja vastasi, että lapsen kunto on huono. Hän tekee kaiken
liian nopeasti. Jopa juoksee suihkuun, niin että pitää pidätellä ja pyytää
rauhoittumaan. Ongelmia oli edelleen margariinin kanssa, Yritti ensin panna
salaa hoitajista vain ohuen kerroksen leivälle. Kun hoitaja pani paksumman
kerroksen lapsi kiihtyi.
Sanoin, että tässä rasvaasiassa ei ole tullut mitään
edistystä kolmessa kuukaudessa, vaikka en ole enää kotiinkaan enää ostanut
voimariinia. Eikö voitaisi jättää tämä turha ärsytyksenaiheuttaja pois.
Käydessäni viikonloppunatäällä, näin
pojan ja hänen huonekaverisa syövän välipalaa yksin ja ilman mitään ongelmia.
Poikani jopa sipaisi margariinia voileipäkeksin päälle ilman mitään
painostusta. Uskon, että lapsen olo paranisi 100% jos annettaisiin lapsen itse
säädellä rasva-annostusta. Syömisongelmaa ei lapsella ole osastolla ollut
muutenkaan hän on lihonut täällä jo kaksi kiloa ja on aivan normaalipainoinen.
Lääkitys on saanut vauhtia hänen ruokailuunsa. Ennen lääkitystä hän ei ahminut
kuten nykyään – vaan söi hyvin hitaasti. Kotona ja koulussakin hän oli
viimeinen nousemaan ruokapöydästä. Uskon, että vauhti kyllä laskee, kun
lääkitystä vähennetään.
Osastonlääkäri olikin jo kertonut lääkityksen purkamisesta
tämän viikon aikana. Olimme pyytäneet lääkityksen lopettamista, jotta
nähtäisiin, mikä on lapsen tila ilman lääkitystä. Mielestäni osa lapsen
oireista näyttää liittyvän lääkitykseen, kuten vauhti, ahmiminen ja hermostunut
jalkojen heiluttelu paikallaan istuessa. Sanoin, että lapsen vointiin vaikuttaa
osastolla monet ulkoiset asiat, joita kotona ei ole, Kotona lapsi nukkuu
rauhallisesti ja hyvin toisin kuin osastolla, jossa hän näkee painajaisia ja
herää yöllä istumaan sängyssään. Yöhoitaja oli löytänyt pojan kiirastorstain
aamuna istumassa oleskelutilan sohvalla keskellä yötä. Huonekavein liikehdintä,
ja kaihtimen raosta paistava katulamppu estää illalla nukahtamista. Myös
lääkityksellä on väsyttävä vaikutuksensa.
Mutta kuten lapsen vauhti osoittaa – hänellä on
suunnattomasti energiaa joka pitää purkaa. Makuuttaminen huoneessa vain lisää
lapsen stressiä. Lapsi itse tuntee, että hän tarvitsee enemmän liikuntaa.
Mielestäni pitäisi kuunnella lapsen ääntä – lepo ei häntä tässä tilanteessa
auta. Kysyin hoitajalta, emmekö voi kuitenkin saada hänen koulupäiväänsä
lisätunnin, sillä koulussa hän sisi sosiaalista valmennusta muiden lasten
kanssa toisin kun täällä osastolla, jossa hän on yksin toisten lasten ollessa
koulussa. Elias haluaisi liikuntaa, käsitöitä, piirustusta ja muita
taitoaineita. Hoitajan mukaan välitunnilla lapsi ei liiku vain seisoskelee
yksin nurkassa. Tämä on ollut lapsen tapa ennen koulun välitunneilla ennen osastojaksoakin. Ellei kukaan kutsu häntä
leikkeihin – hän on yksin. Normaalikoulussa asiaan kiinnitettiin sentään
huomiota ja lapsi kutsuttiin leikkiin mukaan. Täällä asiaa pidetään koulupäivän
pidennystä estävänä seikkana. Koulupäivän jatkaminen ei ole sopivaa, etenkin
kun lääkitystä ollaan vähentämässä.
Lääkityksen vähentäminen ei välttämättä merkitse voinnin
huonontumista – se voi merkitä jopa käännettä parempaan, Suomalainen tutkimus
osoitti kuinka neuroleptipotilaiden lääkitystä vähennetämällä
psykoosipotilaiden oireilu väheni. Kysyin, mikä merkitys on vanhempien
mielipiteellä? Eikö lapsen vanhemmalla ole viimekädessä vastuu lapsen
koulunkäynnistä? – Täällä sairaala päättää lapsen koulupäivän pituudesta, mutta
voitte puhua opettajalle jos haluatte. Kävinkin puhumassa lapsen kanssa
koulussa lapsen koulupäivän jatkamisesta. Läsnä oli apulaisrehtori, joka totesi
sairaalan päättävän koulupäivän pituudesta. Kerroin , että olin puhunut asiasta
hoitajan kanssa, jolloin hän lupasi välittää asiamme lapsen opettajalle.
Kävellessämme läheisessä metsässä, poikani kertoi vielä
margariiniongelmasta. Kun lapsi oli pannut mieleisensä määrän margariinia
leivälle, Hoitaja oli ottanut sen ja pannut paksun kerroksen margariinia sille.
Kun lapsi oli alkanut pillittämään, hoitaja oli sanonut,” Ellet lopeta
pillittämistä panen seuraavan leivän päälle kaksinkertaisen annoksen
margariinia” – Tämä on kidutusta. Aivan kamalaa! En pysty syömään niin paljon
margariina kun ne leipäni päälle panevat. Minkätakia minua täällä kidutetaan?
Olen pyytänyt lääkärin ja ylihoitajan tapaamisessa
potilasopasta. Mutta sellaista ei kuulema ole. Potilasopas myös liian vaikea
laatia, sillä kukin potilas on yksilö, ja jokaiselle hoito on erilaista. Tietoa
hoidosta kehoitettiin hakemaan esimerkiksi lapsen psykoosin oppikirjoista.
Olenkin yrittänyt etsiä tietoa Internetistä. Tällöin olen huomannut, että
lapsen oireet viittaavat aspergeriin.
En osannut lapsen kysymykseen vastata, muuta kuin että
ilmeisesti tämä osasto on tarkoitettu pääasiassa ylivilkkaille lapsille, joiden
täytyy oppia tarkat säännöt ja rajat jotta pärjäävät koulussa. Sinä olet taas
”alivilkas” kuten veljesi asian ilmaisi. Sinä tiedät jo omat rajasi, mutta
täällä halutaan selvittää missä sinun rajasi kulkee ja halutaan sinun oppivan
sietämään asioita joita sinun on ollut vaikea sietää, kuten margariinin
syömistä. Tämä hoito ei ole kidutusta vaan siedätyshoitoa. Tämä osastohoito on
kuin peli, jossa sinua yritetään karaista kestämään vaikeatkin asiat Kun opit
pelin säännöt ja sitetämään näitä sinulle vaikeita asioita pääset täältä pois,
joten yritä oppia pelin säännöt, kohdata rajasi ja sietämään asioita, jotka sinua ärsyttää, niin
ehkä pääset pois ennenkuin hopitoajaksi arvioidut kaksi vuotta on kuluneet.
Vanhemmastakin hoito ja sen menetelmät tuntuvat
kidutukselta. Itse olen sitä mieltä, että lapseni ei tälläistä siedätyshoitoa
tarvitse. Tälläinen hoito voi aiheuttaa lapselle jopa uusia traumoja. Olenin
ihmetellyt – kuinka hän on sitä kestänyt. Hoitajan mukaan hoidon ei pidäkään
olla kivaa – tämä ei ole mikään lepokoti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti