ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

tiistai 5. tammikuuta 2016

Haastavan käytöksen negatiivinen vahvistaminen

Vahvistaminen voi olla myös negatiivista. Se ei kuitenkaan merkitse rangaistusta. Negatiivinen vahvistaminen on sitä, että ei anneta tehdä jotain mieluista. Rangaistus taas on sitä, että pakotetaan tekemään jotakin epämiellyttävää.

Useimmat lapset oppivat itsestään, että tietty käytös ei sovi tiettyyn tilanteeseen. Autistiset lapset eivät kuitenkaan opi näitä sääntöjä ilman opettamista. Lapsi saattaa vaikka pyllistellä toisille, eikä ymmärrä että se saattaa nostaa muiden lasten ja pilkkaa, joka johtaa leikin muuttumisen tappeluksi.

Opettamalla, että tietynlainen käytös on sopivaa tietyssä tilanteessa saattaa olla sopiva strategia soveliaitten käyttäytymismallien omaksumiseksi. Kun uusi käyttäytymismalli opitaan, sen pitäisi tuottaa positiivista tunnetta positiivisen vahvistamisen muodossa.





Zarkowska, E. & Clements J. (1994) Problem Behaviour in People with severe Learning Disabilities, Coom Helm London
Lähetä kommentti