ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Mitä ajattelet tulevaisuudesta?


Mistä olet saanut eniten apua ja tukea?

Olen saanut paljolti apua arkeen siinä, että vielä toistaiseksi asun tuetusti. Minulle on laadittu viikko-ohjelma kotitöiden ja ruokailujen suhteen. Muut asiat menevät kuin liukumäessä. Olen oppinut itsestäni ja ystävistäni paljon erilaisia asioita. Osaan myös paremmin auttaa pu- lassa olevia ihmisiä.

Vertaistuki ja yhteistyö ovat voimaa. Se on yksi eräistä motoistani, joista pidän. Tällä hetkellä olen saanut eniten voimia ja tukea sekä Lohjan Kulttuuripajasta että Autismisäätiöstä. Lisäksi vertaistukiryhmissä on kiva käydä silloin, kun olen psyykkisesti tasapainossa, tai että en ole silloin väsynyt.

Mitä ajattelet tulevaisuudesta?

Jollakin tasolla tulevaisuus pelottaa minua, koska mietin tietyllä tasolla omaa ja läheisten ihmisten ikääntymistä. Nyt silläkin valolla, että vanhusten palvelukeskuksia karsitaan rankalla kädellä, jotta kunta/kaupunki saisi säästöjä, taikka kaupunki/kunta ottaa hoitajat ostopalveluna vanhusten palvelukeskuksiin. Mutta toisaalta toivon omassa vanhuudessani sitä, että hyvinvointiteknologia on kehittynyt siihen pisteeseen asti, että pärjäisin kotona hyvinvointiteknologian innovaatioiden turvin sitten, kun vanhuus iskee. Sinällään vanhuus ei ole sairaus, mutta siihen kuuluvat liitännäisasiat voivat olla sairauksia, kuten sydän- ja verisuonitaudit.

Haaveilen erilaisista asioista paljon liittyen tulevaisuuteen, esimerkiksi yliopisto-opinnoista ja erilaisista pienistä freelance-töistä. En ole kykeneväinen tekemään kahdeksan tunnin työpäiviä ainakaan tällä hetkellä, mutta joskus sitäkin voisi taas kokeilla pitkän ajan päästä.


Autismi- ja Aspergerliiton Ikääntyminen autismin kirjolla -projekti on koonnut yksien kansien väliin kaksikymmentäyksi pienoismuistelmaa Minun tarinani - kertomuksia autismin kirjolta, joissa kerrotaan, millaista on ollut elää Aspergerin oireyhtymän kanssa. Tarinat ovat eri ikäisten autismin kirjon ihmisten tai heidän omaistensa kirjoittamia ja kirja on kuvitettu kuvataiteilija Tuuli Aution vesiväritöillä. Kirjan voi tilata itselleen tai edustamalleen organisaatiolle postikulujen hinnalla osoitteesta info[at]autismiliitto.fi.

Ei kommentteja: