ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

torstai 5. helmikuuta 2015

Asperger ja Anssi Kelan itsediagnoosi


Anssi Kela kertoi vuonna 2008 havainneensa itsessään Aspergerin piirteitä. Asperger diagonsoidaan käytöksen perusteella. Siksi maallikoknkin on helppo tehdä diagnoosi vaikka itsestään. Myös kirjallisuudessa ja populaarikulttuurissa diagnoosi on yleistynyt. Viihdetaiteilijoista mm. Juice Leskinen on ilmoittanut, että hänellä on Aspergerin oireyhtymä. 

Anssi Kela sattui mainitsemaan itsediagnoosiepäilystään iltalehden toimittajalle. Tämä päätyi lehden lööppeihin muodossa:"Anssi Kela pelkää: AIVOHÄIRIÖ VARJOSTAA LOPPUELÄMÄÄ!"
Kela toteaa blogissaan: "Otsikko on täysin asiaton. Jutusta ei löydy mitään otsikossa mainitusta ”pelostani”, koska en ole mitään sellaista sanonut. En ole kertonut minkään ”varjostavan loppuelämääni” – en varsinkaan ”aivohäiriön”. Iltalehden etusivun otsikko (ja myös lööppiin päätynyt teksti) ovat tuulesta temmattuja: niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä olen haastattelussa oikeasti puhunut".

Kela jatkaa: "Faktat ovat nämä: olen tutustunut asperger-syndroomasta kertovaan nettisivuun ja todennut, että osa oireista sopii minuun. En ole koskaan käynyt psykiatrin tutkittavana, joten minulla ei ole todettu minkäänlaista aivohäiriötä. Minulla ei myöskään ole aikomusta mennä tutkittavaksi, koska siihen ei ole syytä: olen onnellinen, terve ja omasta mielestäni tasapainoinen. Minulla on toki omat puutteeni, mutta olen oppinut tulemaan niiden kanssa toimeen".
Anssi kommentoi iltalehden aivohairiö otsikointia


Anssi Kela: Muusikko valehtelee HS Ihmiset - 4.2.2015 Al­lot­rias­sa on tä­nään sen ver­ran haus­ka klu­bi, et­tä Ans­si Ke­la päät­ti rik­koa keik­ka­tau­kon­sa ja läh­teä esiin. Tekosyy biisin takana.

Ei kommentteja: