ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

tiistai 8. joulukuuta 1992

Millainen on autistinen pikkulapsi

Autistinen käyttäytyminen on ylleensä näkyvintä 2-5 vuoden iässä. Tällöin myös useimmiten lapsen poikkeavuteen aletaan kiinnittää huomiota ja sitä aletaan tutkia.

Vuorovaikutuksen poikkeavuutta voi olla
- lapsi on vetäytyvä ja itsekseen viihtyvä.
- iapsi saattaa jopa raivoisasti vastustaa toisten kontaktialoitteita
- toisaalta häln saattaa kovasti takertua ja olla fyysisesti äidissä kiinni
- lapsi ei ole kiinnostunut muista lapsista tai yhteisleikistä
- lasta ei kiinnosta omatoimisuuden oppiminen pävittäisissä puuhissa

Kommunikaation poikkeavuus on usein tutkimuksiin hakeutumisen syy:
- lapselle on saattanut ilmaantua muutamia sanahahmoja jotka sitten jäävat pois eikä puhe etene norrnaalilla tavalla, jolloin sauttaa tulla vaikutelma kehityksen taantumisesta.
- lapsi ei käytä olemassaolevaa puhetta  vuorovaikutteisesti, siinä on välitöntä tai viivästettyä kaikupuhetta (toisen henkilön puheen tai esim. TV:stä kuultujen mainosfraasien toisteiua heti tai myöhemmin) tai käsittämätöntä kieltä.
- lapsi ei ole kiinnostunut viestimään puheeeella, ei myöskään ihmeillä tai eleillä. Mikäli hän haluaa jotakin, hän joko toimii itsenäisesti tai vie aikuista kädestä tai käyttää tämän kättä "työvälineenä".
- puheen ymmärtäminen on tilannesidonnaista ja konkreettista.





















Kulomäki T. (1992) Mitä on autismi. Sosiaali- ja terveyshallitus, Helsinki
Gillberg C. (1989) Autism och andta barnpsykoser. Natur och Kultur, Stockholm
Gillberg C. & Hellegren I. (1990) Barn och ungdom psykiatri. Natur och Kultur, Stockholm
Wing L. (1981) Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine11Wing L. (1992) Manifestations of social problems in high-functioning autistic people. In E. Schopler and G.B.Mesibov (toim.) High-Functioning People with Autism. Plenum, New York

Tähän mennessä tapahtunut

Lähetä kommentti