Uudessa luokassa useimmat oppilaat oppivat kenenkään kertomatta milloin tunneilla voi kuiskata ja milloin pitää olla aivan hiljaa; kuka opettajista vaatii tarkkaa sääntöjen noudattamista kuka ei. Mutta autismin kirjon oppijoille nämä asiat saattaa tuottaa vaikeuksia.
Muutamia vinkkejä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota
• Tule luokkaan tai työpaikalle ajoissa
• Jos opettaja köhisee tai selvittää ääntään, niin hän haluaa puhua
• Katso silmiin puhujaa jotta hän tietää, että kuuntet
• Älä kysy kuin muutama kysymys tunnin aikana
• Pysy omassa ryhmässäsi ryhmätyön aikana
• Jokaisella opettajalla on omat sääntönsä – älä kutsu häntä puolueelliseksi
• Kuuntele, kun opettaja antaa tehtävän – hoida omat asiasi sen jälkeen
• Älä keskeytä puhujaa, ellei hän anna siihen tilaisuutta
• Älä jauha purukumia tunnilla
• Huomaa miten opettaja toimii vaihtaessaan aihetta
• Jos välität viestilapun, tee se huomaamatta
• Pidä kotiasiat omana tietonasi
• Älä töherrä kirjaasi vaikka muut niin tekisi, käytä mieluummin erillistä paperia
• Pane kynän tuppi kiinni käytön jälkeen
• Järjestä tavarasi tunnin päättyessä
• Sovita äänenkorkeutesi luokan melutasoon
• Kun opettaja pyytää hiljentymään – lopeta puhuminen
• Nosta kätesi pystyyn, kun haluat puhua
• Nosta kätesi vasta kun opettaja pitää tauon
• Virheitä saa tehdä – sitä varten on kumi
• Jos joku asia häiritsee, niin ota asia esille ja selitä miksi se häiritsee
• Jos joku asia epäonnistuu, ei se kaada koko päivää
• Kun jollakin toisella on ongelma, ei ole aika ottaa esille omia asioita
• Kun seisot jonossa pidä riittävästi etäisyyttä
• Älä koskettele muita
• Kokeile oppimiasi uusia taitoja asioita tehtäviä suoritettaessa
• Pysy hiljaa muodollisissa tilaisuuksissa
• Älä juoksentele sisätiloissa
• Koetilanteissa keskity omaan työhösi
• Kun luet itseksesi. älä käytä ääntä
• Vältä väkivaltaisten ajatusten ilmaisua
• Jos opettaja ojentaa sinua, usko häntä tai olet vaikeuksissa
Onko sinulla lisää vinkkejä koulussa selviämiseen?
Tilanne koulun ulkopuolella voi olla vielä vaikeampi.
Saako vieraiden kyytiin mennä?
Bussin kuljettaja on vieras, mutta hänen kyytiinsä voi mennä.
Entä tuntematon autoilija, joka pysähtyy tarjotakseen kyydin?
Kaupan kassa on tuntematon, mutta hänen kanssaan voi jutella.
Entä puiston penkillä istuva tuntematon, joka tarjoaa kaljapullostaan huikkaa?
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Kliinisessä työssä autismin ja Aspergerin ero on ollut häilyvä – käytännössä lievästi oireilevat ja kognitiivisesti hyvätasoiset...
-
Who am I after all these years?/ Re-post by Gone Wild I grew up in a family in which mental illness was a fact of life. I'm Asperger (a ...
-
Sosiaalityöntekijät sanovat, että he eivät tiedä, milloin saan lapset takaisin ja että minun pitää tehdä yhteistyötä järjestelmän kanssa. L...
-
Autismia pidetään häiriönä, mutta itseasiassa se on piilevä voimavara, jonka vahvuudet voidaan tuoda esiin luovilla menetelmillä kuten valok...
-
Kielellinen ja ei- kielellinen viestintä ovat riippuvaisia toisistaan, ne kulkevat käsi kädessä. Kohtaamistilanteessa käytetään yhdess...
-
Mary* I came to Finland in 2010, I was pregnant and had a 5-year old with me. I gave birth in March, but my older child wasn’t doing well. I...
-
Uusimman tutkimuksen mukaan lapsen autismi voidaan päätellä pupillien supistumisesta 92% varmudella. Autistisen lapsen pupillit supistuvat h...
-
Kehitysvammaisten omaiset perustivat v. 1961 Kehitysvammaisten Tukiliiton, jonka nimi oli aluksi Vajaamielisten Tukiyhdistysten Liitto. ...
-
Perttulan tylsämielislaitoksen johtajan Edvin Hedmanin poika Reidar Hedman kirjoitti artikkelissaan vuonna 1936 ettei vajaamielisiä kannat...
-
Kun mietitään kiinnipitelyä, ajatellaan usein ensimmäisenä sen tehoa. Tässä voidaan tulla huomattaviin ongelmiin. Kiinnipidossa turvall...
1 kommentti:
Kyllikki Kerolan, Sari Kujanpään ja Anja Kallion toimittama tunnetaitojen oppimateriaali kasvatukseen ja erityiskasvatukseen on nyt saatavissa verkossa:
104 TUNNETTA AAKKOSJÄRJESTYKSESSÄ
TUNTEET KUIN PILVET
SIsältö:
1. TUNTEET – MITÄ NE OVAT?
1.1 Tunteet mukana ihmisessä
1.2 Tunteet mukana vuorovaikutusympäristössä
1.3 Mitä tunteet ovat?
1.4 Miksi tunteita on?
1.5 Tunteiden hermostollinen perusta
1.6 Missä tunteet tuntuvat ja miten ne näkyvät ulospäin?
1.7 Miten tunteet vaikuttavat?
2. TUNTEITA VOI SÄÄDELLÄ
2.1 Miksi tunteita pitää säädellä?
2.2 Miten tunteita voi säädellä?
2.3 Tunnemyrsky ja myrskyn tyynnyttäminen
2.4 Tunteet tarttuvat
3. TUNNETAITOJA OPPII HARJOITTELEMALLA
3.1 Tunnetaitojen harjoittelu
3.2 Tunnetaitojen oppiminen ja opettaminen
3.3 Keinoja ja esimerkkejä tunnetaitojen harjoitteluun
3.4 Tukikeskustelujen tunnetaitoharjoituksia (Attwoodin mallia mukaillen)
3.5 Tunnekasvatus opetussuunnitelmassa
Lähetä kommentti