ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Selkokieli ja tietokoneet

Suomen ensimmäinen selkolehti Leija alkoi ilmestyä v. 1983 Kehitysvammaisten Tukiliiton kustantamana. Vuonna 1986 ilmestyi Maikku, ensimmäinen suomenkielinen tietokoneohjelma kehitysvammaisille. Se toimi puhuvan kirjoituskoneen tapaan.

IKI-instituutti (Itsekasvatuksen instituutti) aloitti toimintansa v. 1988 kehitysvammaisten kurssikeskuksena. Norja päätti lakkauttaa samana vuonna kaikki kehitysvammalaitoksensa. Päätöstä perusteltiin normalisointiajatuksella ja tasa-arvovaatimuksella.

Selkouutisten ensimmäinen numero ilmestyi v. 1990. Lehteä toimitti Hannu Virtanen ja kustantajana oli Kehitysvammaliitto, joka sittemmin perusti yhdessä muiden järjestöjen kanssa Selkokeskuksen.

Vuonna 1991 ilmestyi ensimmäisen kerran äänilehti Puheposti. Se oli Kehitysvammaisten Uudenmaan tukipiirin julkaisema selkokielinen kasetti. Äänilehti lopetti toimintansa rahavaikeuksien vuoksi v. 1994.

Kari Viitapohja: Kehitysvammaisuuden historiaa Kehitysvammahuollon tietopankki
Lähetä kommentti