ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

tiistai 3. toukokuuta 2016

Olen joutunut kestämään ihmisoikeuksieni polkemista kymmenen vuotta

Jos en tee niin kuin he käskevät, he uhkaavat ottaa lapset pois minulta. Asianajajanikin sanoo, että minun kannattaa pitää suuni kiinni, ja että en pysty taistelemaan järjestelmää vastaan.

– Julia, Romania

Olen joutunut kestämään ihmisoikeuksieni polkemista kymmenen vuotta. Kun tulin Suomeen, entinen mieheni rupesi fyysisesti väkivaltaiseksi. Vuonna 2007 lapseni ja minut jouduttiin viemään turvakotiin. En siihen aikaan ymmärtänyt suomea enkä saanut tulkkia, joten en tiennyt, mitä kukin sanoi.

Vuonna 2010 entinen mieheni yritti tappaa meidät, eikä poliisi suostunut tutkimaan tapausta. Kun muutin pois hänen luotaan, hän käytti lastensuojelujärjestelmää minua vastaan. En saanut tulkkaus- enkä käännöspalveluja, ja vain entisen mieheni puheet nauhoitettiin. Vuonna 2015 käräjäoikeuden tuomari antoi yksinhuoltajuuden lasteni isälle kysymättä minulta mitään, ilman todisteita ja oikeuskäsittelyä.

Haastemies ja lastensuojelun työntekijä tulivat kotiini ja yrittivät viedä lapseni. Minua pahoinpideltiin fyysisesti siinä yhteydessä.

Lapset sijoitettiin sijaishuoltoon ja annettiin sen jälkeen isälleen. Joidenkin kuukausien kuluttua lapset otettiin pois isältään ja pantiin sijaishuoltoon. Kun isä oli uhkaillut lapsia, työntekijät eivät antaneet hänen enää käydä heidän luonaan. Ammattini takia minut määrättiin maksamaan 15 000 euron sakot, koska isä ei saanut käydä tapaamassa lapsiaan.

Olen valittanut huoltajuuspäätöksestä kaksi kertaa, mutta valitukset on hylätty selityksittä. Lapset ovat nyt olleet minulla joulukuusta asti, ja minun on pakko tavata sosiaalityöntekijät kolmesti viikossa, puolentoista tunnin ajan kerrallaan. Olen aina pitänyt lapsista hyvää huolta. Koulu ja ystävät voivat vahvistaa sen, mutta kukaan ei halua kuunnella heitä.

Viranomaiset eivät kunnioita työssä käyviä ihmisiä, perhe-elämää eivätkä lapsia. En pysty vaikuttamaan mihinkään. Jos en tee niin kuin he käskevät, he uhkaavat viedä lapset minulta.

Asianajajanikin sanoo, että minun kannattaa pitää suuni kiinni. Muuten kaikki kääntyvät minua vastaan, enkä pysty taistelemaan järjestelmää vastaan.
















http://yle.fi/uutiset/suomalainen_lastensuojelu_lasten_suojelemista_vai_voittoa_tavoittelevaa_liiketoimintaa/8754033

Ei kommentteja: