ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

tiistai 19. tammikuuta 2016

Käyttäytymisen hallinta ja tavoitteet liittyy sosiaalisten taitojen oppimiseen. Sosiaalisten taitojen oppimista voi motivoida vain aidoissa tai tilanteissa. Sosiaalisia taitoja voi oppia simuloiduissa tilanteissa.

Nähdäkseen oman käytöksensä tarvitaan peiliä tai videota. Videolta voidaan tilannetta helposti analysoida. Sosiaalisten taitojen oppiminen vaatii harjoittelua ja analyysiä. Se vie aikaa ja resursseja.

Vaikka haluamme muuttaa käyttäytymistä, suurin osa ajasta menee päivittäisten rutiinien ja arjen toteuttamiseen. Jos lapsi ei halua tulla katsomaan videoita oppiakseen sosiaalisia taitoja, pitääkö hänet raahata tilanteeseen väkisin? Periksi antaminen saattaa joistakin näyttävän ongelmalta mutta sosiaalisten taitojen kehittymisen kannalta se on parempi vaihtoehto, kuin pakottaminen ja kiinnipitely.

Ihmisen kiinnipitelyä pitäisi välttää viimeiseen asti. Vaikka voidaan yleisesti todeta, että kiinnipitelyä harvoin tarvitaan funktionaalisessa kasvatuksessa, jonkinlaista rajoitusta saatetaan joskus tarvita.


  • Clarke, D. J. (1995) Physical treatments.Teoksessa S.G. Read (Toim.) Clinical Learning Disability Psychiatry, Saunders, London.
  • Clarke, D. J. (1999) Bioligical aspects of challenging behaviour. Teoksessa J. Porter (toim.) Challenging Behaviour and Learning Difficulties, Module 11. The University of Birmingham, Birmingham:
  • Clements, J.& Zarkowska, E. (2000) Behavioural Concerns ans Autistic Sprctrum Disorders Jessica Kingsley, London.
Lähetä kommentti