ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

perjantai 6. marraskuuta 2015

En osaa olla assien joukossa

Yritin myös kirjoitella muiden Asperger-ihmisten kanssa, mutta ei siitä mitään tullut, koska en itseäni pitänyt samanlaisena ihmisenä. Ja väkisinkin olin heidän seurassa häirikkö.

Minä olen maa- ja metsätieteiden maisteri koulutukseltani. Teen enoni metsäfirmaan suunnitelmia ja laskelmia etätöinä, mutta käyn myös välillä toimistolla. Mikä on kauhiaa. Asun tunturien lähellä ja sivutöikseni hoidan myös poroja, ukilta perittyjä. En ole paljon tekemisissä ihmisten kanssa, viihdyn yksin.

Mutta kaikki läheiseni ovat minulle todella tärkeitä, mutta ei ole mitenkään tärkeää olla koko ajan yhteyksissä. Minut yllätti eniten se, etten sopinut Asperger-ihmisten joukkoon. Kun aloin hyväksymään diagnoosini ja kävin terapiassa ja opettelin olemaan assi, en siltikään osaa olla assien joukossa.


...jatkuu

Autismi- ja Aspergerliiton Ikääntyminen autismin kirjolla -projekti on koonnut yksien kansien väliin kaksikymmentäyksi pienoismuistelmaa Minun tarinani - kertomuksia autismin kirjolta, joissa kerrotaan, millaista on ollut elää Aspergerin oireyhtymän kanssa. Tarinat ovat eri ikäisten autismin kirjon ihmisten tai heidän omaistensa kirjoittamia ja kirja on kuvitettu kuvataiteilija Tuuli Aution vesiväritöillä. Kirjan voi tilata itselleen tai edustamalleen organisaatiolle.

Ei kommentteja: