ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

torstai 5. marraskuuta 2015

Pahan krapulan sain diagnoosin jälkeen

Pahan krapulan minä sain heti diagnoosin jälkeen. Kun siitä selvisin ja palasin tunturista kotiin, googlasin Asperger-sanan ja tutustuin asiaan. 

En minä hyväksynyt diagnoosia moniin vuosiin, vaan tein netissä uudelleen ja uudelleen testin, ja opettelin sellaiset vastaukset, että sain vastaukseksi, etten ole assi.

Elämäni muuttui aivan täysin. Pääsin lukioon ja sain apua lukihäiriööni ja koulunkäyntiavustajan. Edelleen kyllä kävin koulussa hyvin vähän, koska opin asiat muutenkin, mutta ei minua pellolle heitetty enää.

Aloin käymään terapiassa, missä en eka vuotena sanonut mitään. Sain myös netissä tukihenkilön, jolle kirjoitin monta kertaa päivässä. Hän ei kyllä vastannut ihan joka päivä. Mutta se oli sellainen turvapaikka minulle, missä uskalsin kaikki sanoa.



...jatkuu

Autismi- ja Aspergerliiton Ikääntyminen autismin kirjolla -projekti on koonnut yksien kansien väliin kaksikymmentäyksi pienoismuistelmaa Minun tarinani - kertomuksia autismin kirjolta, joissa kerrotaan, millaista on ollut elää Aspergerin oireyhtymän kanssa. Tarinat ovat eri ikäisten autismin kirjon ihmisten tai heidän omaistensa kirjoittamia ja kirja on kuvitettu kuvataiteilija Tuuli Aution vesiväritöillä. Kirjan voi tilata itselleen tai edustamalleen organisaatiolle.

Ei kommentteja: