ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

perjantai 25. syyskuuta 2015

Harmittaa, etten saanu tietää näistä asioita jo nuorena

Miten elämäsi muuttui?
Ei juuri mitenkään muuten, paitsi että uskon nyt itse tie- täväni, mistä ongelmani johtuvat. Olen myös puhunut asioista toisten naisten kanssa, jotka ovat saaneet diag- noosin yksityiseltä puolelta, ja olen hyvin vakuuttunut siitä, että ongelmani ovat samanlaiset. Näiden ihmisten kanssa minun on helppo puhua, toisin kuin normaalien ihmisten kanssa.

Millaista elämäsi on tällä hetkellä?

Olen mahdollisesti jäämässä eläkkeelle sosiaalisten tilanteiden pelon ja toistuvan masennuksen takia, jos B-lausunto menee läpi eläkeyhtiössä. Koen, että voimani ovat lopussa, en kestä enää stressiä.

Minulla on ollut jo pitkään pahoja uniongelmia, enkä jaksa enää ihmisiä. Masennus- lääkkeistä on tullut minulle aina paljon sivuvaikutuksia eivätkä ne ole silti ikinä masennusta parantaneet. Masen- nukseen on aina liittynyt voimakas väsymys, joka tuntuu fyysiseltä väsymykseltä, ja se on aina alkanut helpottaa vasta, kun stressi on loppunut. Eli kun olen lopettanut työt.

Onko jokin asia yllättänyt sinut? Miten?
Lähinnä harmittaa, että en saanut tietää näitä asioita jo nuorena, koska olisin osannut itse suhtautua asioihin eri tavalla. Nyt olen vain yrittänyt koko elämäni muuttua normaaliksi, eikä se ole onnistunut. Sen sijaan voimat ja terveys ovat menneet.





Autismi- ja Aspergerliiton Ikääntyminen autismin kirjolla -projekti on koonnut yksien kansien väliin kaksikymmentäyksi pienoismuistelmaa Minun tarinani - kertomuksia autismin kirjolta, joissa kerrotaan, millaista on ollut elää Aspergerin oireyhtymän kanssa. Tarinat ovat eri ikäisten autismin kirjon ihmisten tai heidän omaistensa kirjoittamia ja kirja on kuvitettu kuvataiteilija Tuuli Aution vesiväritöillä. Kirjan voi tilata itselleen tai edustamalleen organisaatiolle postikulujen hinnalla osoitteesta info[at]autismiliitto.fi.

Ei kommentteja: