ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

lauantai 20. kesäkuuta 2015

Aivojen palautuminen

Lihakset eivät kehity kuntosalilla rehkiessä vaan kasvu alkaa vasta treenin jälkeen. Vähän samaan tapaan toimivat aivot. Siksi myös aivoja jumpatessa pitää muistaa palautuminen.

Erityisesti uni on tärkeää aivojen terveydelle ja muistille. Nukkuessa aivot käsittelevät päivän tapahtumia ja taltioivat opittuja asioita.

Tärkeä erottuu vähemmän tärkeästä, ja turha tieto lakaistaan pois. Jos unta ei saa tarpeeksi, aivot eivät pääse käsittelemään saamaansa informaatiota ja aivokunnon kehittyminen hidastuu.

Unen lisäksi aivot tarvitsevat lekottelua ja mielihyvää, jotta kehon stressitaso laskee.

Väsymys ja stressi voivat välillisesti heikentää muistia, kun aivot ovat ylikuormittuneet. Stressillä saattaa olla kuitenkin myös suoria vaikutuksia aivojen toimintaan kohonneen kortisolipitoisuuden takia.


HS Torstai 30.5.2015 Oletko alkanut unohdella? 

Miksi elinsiirtopotilailla ei ole Altzheimerin-tautia? 
Lähetä kommentti