ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

keskiviikko 13. elokuuta 2014

Koululaisille saattaa olla haittaa liian varhaisista diagnooseista

Koululaisille saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä neuropsykiatrisista diagnooseista, kuten Aspergerin oireyhtymästä tai ADHD:sta.

ADHD- ja autismidiagnoosien rajat ovat liukuvia ja liian innokas diagnosointi voi aiheuttaa lapselle haittaa. Pahinta on, jos lapsi eristetään muista ikäisistään erityisryhmään, jossa oppimisvaatimukset ovat matalammat kuin muille lapsille.

Opettajan pitää saada apua muuten kuin saamalla hankalaksi koettu lapsi erityisopetukseen. Tukitoimet pitää käynnistää heti, kun siihen on tarvetta, ei ainoastaan silloin, kun lapsella on diagnoosi.


Asiasta kirjoittaa HS 8.8.2014
Lähetä kommentti