Koululaisille saattaa olla
enemmän haittaa kuin hyötyä neuropsykiatrisista diagnooseista, kuten
Aspergerin oireyhtymästä tai ADHD:sta.
ADHD- ja autismidiagnoosien rajat ovat liukuvia ja liian
innokas diagnosointi voi aiheuttaa lapselle haittaa. Pahinta on, jos lapsi
eristetään muista ikäisistään erityisryhmään, jossa oppimisvaatimukset
ovat matalammat kuin muille lapsille.
Opettajan pitää saada apua muuten kuin saamalla hankalaksi koettu lapsi erityisopetukseen. Tukitoimet pitää käynnistää heti, kun siihen on tarvetta, ei ainoastaan silloin, kun lapsella on diagnoosi.
Asiasta kirjoittaa HS 8.8.2014
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Rajoittunut ja toistava toiminta sekä poikkeava reagointi aistiärsykkeisiin voi näkyä stereotlyppisinä eleinä, ja liikkeinä. Monimutkaiset...
-
Murrosikä rakentuu jokaisen nuoren kohdalla siihenastisten kokemusten ja omaksuttujen toimintatapojen varaan. Toisaalta se voimakkaana fyy...
-
Neurobiologisiin oireyhtymiin, kuten aspergeriin, ei liity väkivaltaisuutta, sanoo lastenneurologian erikoislääkäri Taina Nieminen-von Wendt...
-
Mikrobiomilla on osoitettu yhteys esimerkiksi erilaisiin allergioihin, atooppiseen ihottumaan, keliakiaan ja diabetekseen. Viitteitä on si...
-
Teollistuneiden maiden elintavat voivat köyhdyttää suoliston bakteerikantaa, joka on tärkeä ihmisen hyvinvoinnill...
-
Autism spectrum disorders consist of a range of complex neurodevelopmental disorders characterized by social impairments, communication dif...
-
Hans Aspergerin tieteellisiä artikkeleita Asperger, H. (1944), Die „Autistischen Psychopathen“ im Kindesalter. ''Archiv für Psychi...
-
Asperger valmistui lääkäriksi Wienin yliopistosta vuonna 1931 ja sai ensimmäisen työpaikkansa Wienin yliopistollisen sairaalan lastenklinika...
-
Autismin diagnoosikriteereitä eli tunnusomaisia piirteitä toimintarajoitteeseen ovat sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmat, kommunikaatio-...
-
Ihmiskunnan neroissa on ollut psyykkisen tasapainonsa kannalta katsoen monin tavoin poikkeavia, kummallisia, häiriintyneitä, ja mielisaira...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti