ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

maanantai 25. huhtikuuta 2016

He veivät vauvan vaikka imetin häntä vielä

 Miten he voivat kohdella minua kuin eläintä kulttuurierojen varjolla?

– Mary, Nigeria*

Tulin Suomeen vuonna 2010. Olin raskaana, ja minulla oli viisivuotias lapsi mukana. Vauva syntyi maaliskuussa, mutta vanhempi lapseni ei voinut hyvin.

Pyysin apua, koska tyttärelläni oli jokin hätänä. Sosiaalityöntekijät tulivat vastaanottokeskukseen ja veivät hänet minulta. He sanoivat tuovansa hänet takaisin. Myöhemmin he sanoivat, että häntä on kohdeltu kaltoin, mutta hänet tutkinut lääkäri ei ollut siitä varma.

Sosiaalityöntekijät sanoivat, että he vievät lapsen minulta. Aloin itkeä ja pyysin jotakuta ottamaan vauvan (pitämään häntä sylissä), koska minun kulttuurissani kukaan ei saa itkeä, kun pitää vauvaa sylissä. He kuitenkin veivät vauvan minulta, vaikka imetin häntä vielä. He kävivät noin kuukauden ajan joka päivä hakemassa minulta maitoa aivan kuin olisin eläin. Miten he voivat kohdella minua kuin eläintä kulttuurierojen varjolla?

Sain myöhemmin tietää, että vanhemmalla lapsellani oli infektio ja että lääkärien mukaan häntä oli kohdeltu kaltoin. Poliisi alkoi tutkia asiaa, ja minua epäiltiin. Vähän yli kahden vuoden päästä minut vapautettiin syytteistä, mutta minulle ei ilmoitettu siitä, enkä saanut lapsiani takaisin.

Lapseni puhuvat nyt vain suomea, koska aiemmat sosiaalityöntekijät eivät antaneet heidän saada englannin opetusta. Molemmat lapset asuvat samassa sijaisperheessä.

Silloinen vauva on nyt viisivuotias ja vanhempi lapsi kymmenen. En tiedä, missä he asuvat. Minulla ei ole puhelinnumeroa sinne, enkä saa ottaa heihin yhteyttä virallisten tapaamisten ulkopuolella. Silti minulle sanotaan, että minun pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä sijaisvanhempien kanssa.

En ollut koskaan allekirjoittanut mitään paperia, jolla luovun lasteni huoltajuudesta, ja sain nähdä heitä vain kerran kuussa kolmen tunnin ajan. Mitä minä olen tehnyt? Minulla on nyt uusi sosiaalityöntekijä, joka on nuorempi ja ymmärtäväisempi. Viime syksystä asti olen saanut nähdä lapsia useammin. Nuorempien ja vanhempien sosiaalityöntekijöiden välillä on suuri ero.




YLE 8.3.2016 Finnish child welfare: Child protection or "for profit" foster care?
http://yle.fi/uutiset/finnish_child_welfare_child_protection_or_for_profit_foster_care/8725326


*Nimet ja tietyt yksityiskohdat on muutettu tarinansa kertoneiden henkilöllisyyden suojelemiseksi.

Ei kommentteja: