Hän ei koskaan pystynyt integroitumaan leikkivien lasten joukkoon. Hän ei koskaan mennyt muiden lasten luo, eikä ollut heistä kiinnostunut. He vain saivat hänet kiihtymään. Hän tuki pian aggressiiviseksi ja löi heitä millä tahansa onnistui saamaan käsiinsä (kerran vasaralla), huolimatta vaaran aiheuttamista muille. Tämän takia hänet heitettiin ulos lastentarhasta vain muutaman päivän kuluttua. Yhtälailla hänen koulunsa keskeytyi ensimmäisenä päivänä syynä täysin estoton käytöksensä. Hän oli hyökännyt muiden lasten kimppuun, kävellyt huolettomasti luokassa ja yrittänyt tuhota naulakot.
Hän ei tuntenut todellista rakkautta kehenkään, mutta välillä hän sai hellän tunnekohtauksen. Silloin hän halasi eri ihmisiä ilman näkyvää aihetta. Lopputulos ei ollut lainkaan miellyttävä. Tämä ei näyttänyt koskaan aidon kiintymyksen ilmaisulta vaan äkilliseltä kohtaukselta. Ei voinut olla ajattelematta, että Fritz ei ehkä koskaan pystyisi rakastamaan ketään eikä koskaan tekisi jotain, vain miellyttääkseen toista. Hän ei välittänyt jos ihmiset olivat surullisia tai pahoillaan hänen takiaan. Hän näytti melkein nauttivan kun ihmiset suuttuivat yrittäessään opettaa häntä, aivan kuin tämä olisi miellyttävä tunne jota hän yritti provokoida negativimismilla ja tottelemattomuudella.
Fritz ei tiennyt mitä tarkoittaa kunnioitus ja oli täysin välinpitämätön aikuisten auktoriteetista. Häneltä puuttui sosiaalisen etäisyyden taju ja puhui ilman ujoutta jopa ventovieraille. vaikka hän oppi kielen jo hyvin aikaisin, oli kahdotonta opettaa häntä teitittelemään. Hän sinutteli kaikkia. Toinen kumma ilmiö tässä pojassa oli erityiset setereotyyppiset liikkeet ja tavat.
______________________
Donaldilla,
Kannerin ensimmäisellä tapauksella näyttää myös olleen melko varhainen
ja epätavallinen puheen kehitys. kaksi vuotiaana hänen sanottiin
pystyvän nimeämään suuren määrän kuvia ja lausuvan ulkoa sekä runoja
että proosaa. Aspergerin kuvaava lause ‘puhuu kuin aikuinen’ kertoo
erikoisesta pikkuvanhasta lapsesta.
Vaikka
käytösongelmat tulevat hyvin esiin Aspergerin tapauksissa, ne eivät
tule yhtä hyvin esiin Kannerin tapauksissa vaikka hän mainitsee myös
aggressiivisen ja tuhoavan käytöksen. Tämä ero saattaa johtua
lapsikeskeisestä asenteesta, joka tuolloin vallitsi USA:ssa, kun taas
Euroopassa kunnioitus ja kuri olivat tärkeässä roolissa koulutuksessa.
Sosiaalinen
vaikeus joka tässä kuvataan muistuttaa enemmän ‘erikoista’ kuin
välinpitämätöntä tai passiivista tyyppiä, joita käytetään Wingin ja
Gouldin (1979) terminologiassa.
---------------------------------
*Aspergerin teoksen Lapsuuden 'autistinen psykopatia' käännös ja huomautukset saksasta englanniksi Uta Frith, teoksessa Autism and Asperger Syndrome, Cambridge University Press (s. 37, 1991). Vapaasti suomennettu ote tutkimustyötä varten.
Jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti