Onko sitten vaihtoehtoja pakon käyttöön? Monissa maissa
kiinnipito hoidollisista syistä on kielletty. Miten selvitä laitoksissa
ilman voimankäyttöä? Englannissa on kehitetty funktionaalisen kasvatuksen
vaihtoehto.
Miten se toimii? Eikö häiriökäyttäytymisestä pidä rangaista.
Eikö lapset saa väärän signaalin joka johtaa siihen mistä Hellsten
varoittaa häiriökäyttäytymisen palkitsemiseseen. Seuraamukseton hoito
alkaa siitä, että luodaan ympäristö, jossa ei tarvita pakkoa lapsen
tarpeiden täyttämiseen.
Mitä tehdä, jos kaikesta huolimatta
tulee tilanne, jossa hoidollisista tuntuu tarpeelliselta pakottaa
niskuroiva lapsi mukaan toimintaan. Auktoriteettisessa kasvatuksessa ei mennä
mukaan lapsen oikkuihin, vaan pakotetaan lapsi mukaan toimintaan. Jos
hän ei tule esimerkiksi mukaan diskoiltaan, otetaan kädestä ja vedetään.
Jos hän rimpuilee, otetaan apuvoimia. Lopulta päädytään kiinnipitelyyn.
Mukava diskoilta menee sitten kiinnipidon merkeissä. Tämä kuvio
saattaa toistua viikosta toiseen.
Huomaamme, että pakko ei
tuottanut toivottua tulosta. Aiheutti vaan uuden ahdistuksen aiheen.
Seuraamuksettomassa hoidossa ei hyväksytä ilman muuta, että lapsi ei
halua osallistua diskoiltaan, vaan selvitetään mistä se johtuu. Saattaa
olla, että lapsi on herkkä kirkkaille välkkyville valoille tai koville
äänille. Tällöin täytyy joko luopua diskoilloista hänen kohdallaan, tai
muuttaa diskoillan valaistusta ja äänen kovuutta. Jos ei mitään selkeää
syytä huomata, muistetaan kutsua lapsi kärsivällisesti mukaan, mutta
hyväksytään lapsen valinta. Voidaan myös järjestää vaihtoehtoista
ohjelmaa hänelle. Seuraamuksettomassa hoidossa ei siis synny
kiinnipitotilannetta. Seuraamukseton hoito on siis joustavaa ja
väkivallatonta ja opettaa lapsellekin väkivallattoman tavan hoitaa
ongelmat.
Jos kaikesta huolimatta tarvitaan joskus pakkoa
valmistaudutaan siihen huolella. Kiinnipitoa tarvitaan periaatteessa
vain silloin kun lapsen tai läheisen henki on uhattuna. Nämä tilanteet
seuraamuksettomassa hoidossa ovat erittäin harvinaisia, sillä
pakkotilanteet ovat pakottomassa ympäristössä äärimmäisen harvinaisia.
Auktoriteettisen kasvatuksen kannattajat kutsuvat tätä näkemystä utopiaksi,
mutta todellakin käytännön esimerkkejä löytyy mm. Englannista ja
Norjasta.
Kirjallisuutta
Argyle (1988) Social Interaction. Methuen, London
Baron-Cohen, (1995) Mindblindness: an Essay on Autism and theory of Mind, MIT Press, london
Clarke, D. J. (1995) Physical treatments.Teoksessa S.G. Read (Toim.) Clinical Learning Disability Psychiatry, Saunders, London
Clarke,
D. J. (1999) Bioligical aspects of challenging behaviour. Teoksessa J.
Porter (toim.) Challenging Behaviour and Learning Difficulties, Module
11. The University of Birmingham, Birmingham:
Clements, J.& Zarkowska, E. (2000) Behavioural Concerns ans Autistic Sprctrum Disorders Jessica Kingsley, London
Helsten Tommy (2001) Vanhemmuus vastuullista vallankäyttöä. Gummerus Jyväskylä
Jones G, (2002) Educational Provision for Children with Autism and Asperger Syndrome
McDonnell,A.A.
& Sturmey, P. (1993) Managing violent and agressive behaviour:
towards better practice. teoksessa Jones & C.B. Eayrs (toim.)
Challenging Behaviour and Intellectual Disability: A Psychological
Perpective. Bild, Avon
Morgan H. (toim.) (2000) Understanding and
Working with the Continuum of Need, Unit 6: Challenging Behaviour, The
University of Birmingham, Birmingham.
Samson, D. & McDonnel
A.A.(1990) Funktional analysis and challenging behaviours. Behavioural
Psychotherapy, 18, 259-271.
Zarkowska, E. & Clements J. (1994) Problem Behaviour in People with severe Learning Disabilities, Coom Helm London
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Autismia narsismia yhdistää itsekeskeisyys, vaikka muutoin ovatkin toistensa vastakohtia. Narsismi on persoonallisuushäiriö jossa henk...
-
Autismi on kehittyvän keskushermoston häiriö, joka geneettisestä ja neurobiologisesta taustastaan huolimatta diagnosoidaan käyttäytymisen p...
-
(Autismi, itseensä vetäyiyminen, kreik, autos = itse.) Autismi voidaan todeta käyttäytymistä tarkkailemalla. Oirekuva näkyy 1) puuttuvan...
-
Kuinka monet vanhemmat eivät ole ymmärtäneet haastavasti käyttäytyvää lastaan ja vieneet tämän lopulta tutkittavaksi *. Vuoden 2004 Nobel-k...
-
Välitetty viesti alkaa: Päiväys: 20. kesäkuuta 2011 14.09.44 UTC+3.00 Aihe: Koukuttavaa matematiikkaa Lähde: Luova Tekijä: Elisa...
-
Yhteistoiminnallisen oppiminen vaatii itsetutkiskelua, paneutumista omiin arvoihin ja asenteisiin, ryhmän normeihin (sääntöihin) ja roolei...
-
Minä sain diagnoosin 16-vuotiaana. Kun minulle se sanottiin, kävelin kotiin 52 kilometriä, hain adoptiovanhempieni viinakaapista pullon k...
-
Nuorelta ihmiseltä odotetaan sosialisoitumista. Muutoin hän leimautuu oudoksi. Oudot hakeutuvatkin outojen seuraa. Tähän Internet on tuonut ...
-
Tuntuu oudolta kun kohtaa vastaantulijan, joka tulee jopa keskustelmaan kanssasi, mutta et millään tunnista hänen kasvojaan. Joudut kes...

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti