ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

perjantai 21. elokuuta 2015

Rangaistus ei opeta miten pitäisi toimia

Lapsen käyttäytymisen muuttaminen ei ole helppo tehtävä. Miten voidaan haastavaan käytökseen puuttua vahvistamatta omalla käytöksellä lapsen omaksumaa haastavaa käyttäytymismallia. 

Rangaistukseton ratkaisumalli vaatii pohdintaa, miksei haastavasta käytöksestä pitäisi rangaista. Tutkimukset on osoittaneet, että rangaistus ei opeta yhtään mitään, vaan tukahduttaa käytöstä tietyssä yhteydessä. 

Jos käytetään rangaistusta, se toimii ainoastaan silloin kun rangaistuksen toimeenpanija on läsnä. Tämä pitää paikkansa varsinkin autisen lapsen kohdalla, jolle on vaikeaa yhdistää oppimaansa erilaisiin tilanteisiin.

Rangaistus aiheuttaa lapselle vaikeita lisäoireita, kuten pelkoa. Pelokas lapsi ei pysty oppimaan ja menettää luottamuksen hoitajiinsa. 

Rangaistus ei opeta lapselle mitä pitäisi tehdä. Rangaistukset muuttavat vain haastavan käytöksen muotoa.  Tämä on erityisen ongelmallista autismissa, jossa lapsi ei ole tietoinen korvaavista oppimisstrategioista.  Tämä saattaa johtaa lapsen ilmaisun ja viestinnän täydelliseen tukahduttamiseen. 




Williams, D. 1(996). Autism: An Inside-Out Approach. Jessica Kingsley, London.
Lähetä kommentti