Koulumaailmassa
tieto koetaan usein pysyvänä totuutena, joka voidaan oppia
koulukirjoista ulkoa. Yksilöiden välisestä vuorovaikutuksesta koeta
olevan hyötyä oppimiselle. Yhteistoiminnallisen oppiminen perustuu
ajatukseen, jonka mukaan tieto on jatkuvasti muuttuvaa ja kehittyvää.
Yhtä totuuta ei ole. Toimintatapoja ja kulttuureeja on monia. Vaikka
päämäärä on yhteinen, siihen voidaan päästä monella eri tavalla.
Erilaisuus ryhmässä ei ole heikkous vaan voimavarana. Viestintä-alalla
samankaltaisuus hukkuu, mutta erilaisuus näkyy.
Uuden
tiedon omaksumisessa on otettava huomioon oppijan aikaisemmat
kokemukset, tiedot ja taidot, jotka muuttuvat uuden oppimisen myötä.
Oppiminen on tehokkaampaa vuorovaikutuksessa muiden oppijoiden kanssa,
koska tällöin opittavista ilmiöistä ja asioista saadaan monipuolisempi
kuva, opitaan toinen toiselta. Kokemus osioittaa, että tietoa ei kannata
pantata, sillä neuvomalla kaveria oppii itse enemmän.
Tämän
päivän maailamssa tieto muuttuu ja kehittyy mikä näkyy varsinkin
viestintäalalla. Kukaan ei hallitse kaikkea sitä tietoa, mitä alan
töissä tarvitaan. Suuri osa oppimisesta tapahtuu työssäoppimisessa. Se
on myös erinomainen väylä työelämään. Opettaja ei ole tiedon
auktoriteetti vaan luotsi oppimisprosessissa. Myös opettajille
järjestetään työssäoppimisjaksoja ammattitaidon päivittämiseen.
Lähteet:
Keltikangas-järvinen, Liisa (2010), Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. helsinki: WSOY
Sahlberg,
P. & Leppilampi, A. (1994). Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessä
oppimisen mahdollisuuksia etsimässä. Helsinki: Yliopistopaino.
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Autismia narsismia yhdistää itsekeskeisyys, vaikka muutoin ovatkin toistensa vastakohtia. Narsismi on persoonallisuushäiriö jossa henk...
-
Autismi on kehittyvän keskushermoston häiriö, joka geneettisestä ja neurobiologisesta taustastaan huolimatta diagnosoidaan käyttäytymisen p...
-
(Autismi, itseensä vetäyiyminen, kreik, autos = itse.) Autismi voidaan todeta käyttäytymistä tarkkailemalla. Oirekuva näkyy 1) puuttuvan...
-
1. KÄSKY Minä olen vasta lapsi. Älä satuta minua, vaan hoida minua paremmin kuin omaa lastasi. Muista, että lapsena olen herkkä ja avuton. A...
-
Kerran minut heitettiin ulos osastolta, kun halusin mennä kävelylle lapseni kanssa "Vanhempainohjaus"-tapaamisen jälkeen. Lapse...
-
Yhteistoiminnallisen oppiminen vaatii itsetutkiskelua, paneutumista omiin arvoihin ja asenteisiin, ryhmän normeihin (sääntöihin) ja roolei...
-
Minä sain diagnoosin 16-vuotiaana. Kun minulle se sanottiin, kävelin kotiin 52 kilometriä, hain adoptiovanhempieni viinakaapista pullon k...
-
Autistisen lapsen kuntoutuksessa rajoittavien hallintakeinojen esimerkiksi lukkojen, aitojen, kiinnipidon, lepositeiden ja muiden fyysisten ...
-
Nuorelta ihmiseltä odotetaan sosialisoitumista. Muutoin hän leimautuu oudoksi. Oudot hakeutuvatkin outojen seuraa. Tähän Internet on tuonut ...
.jpg)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti