Koulumaailmassa
tieto koetaan usein pysyvänä totuutena, joka voidaan oppia
koulukirjoista ulkoa. Yksilöiden välisestä vuorovaikutuksesta koeta
olevan hyötyä oppimiselle. Yhteistoiminnallisen oppiminen perustuu
ajatukseen, jonka mukaan tieto on jatkuvasti muuttuvaa ja kehittyvää.
Yhtä totuuta ei ole. Toimintatapoja ja kulttuureeja on monia. Vaikka
päämäärä on yhteinen, siihen voidaan päästä monella eri tavalla.
Erilaisuus ryhmässä ei ole heikkous vaan voimavarana. Viestintä-alalla
samankaltaisuus hukkuu, mutta erilaisuus näkyy.
Uuden
tiedon omaksumisessa on otettava huomioon oppijan aikaisemmat
kokemukset, tiedot ja taidot, jotka muuttuvat uuden oppimisen myötä.
Oppiminen on tehokkaampaa vuorovaikutuksessa muiden oppijoiden kanssa,
koska tällöin opittavista ilmiöistä ja asioista saadaan monipuolisempi
kuva, opitaan toinen toiselta. Kokemus osioittaa, että tietoa ei kannata
pantata, sillä neuvomalla kaveria oppii itse enemmän.
Tämän
päivän maailamssa tieto muuttuu ja kehittyy mikä näkyy varsinkin
viestintäalalla. Kukaan ei hallitse kaikkea sitä tietoa, mitä alan
töissä tarvitaan. Suuri osa oppimisesta tapahtuu työssäoppimisessa. Se
on myös erinomainen väylä työelämään. Opettaja ei ole tiedon
auktoriteetti vaan luotsi oppimisprosessissa. Myös opettajille
järjestetään työssäoppimisjaksoja ammattitaidon päivittämiseen.
Lähteet:
Keltikangas-järvinen, Liisa (2010), Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. helsinki: WSOY
Sahlberg,
P. & Leppilampi, A. (1994). Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessä
oppimisen mahdollisuuksia etsimässä. Helsinki: Yliopistopaino.
ASSIUUTISIA
NYT LUETAAN...
-
Kansainvälinen ohjelmistoyritys SAP etsii erityisesti autismin kirjon ihmisiä palvelukseensa. Yritys toivoo, että kymmenet tai sadat autis...
-
Lukihäiriö saattaa johtua vaikeudesta erottaa olennainen informaatio epäolennaisesta. Haasteellisia voivat olla esimerkiksi räikeät taustat ...
-
Luova - Linus Torvalds vierailulla
-
Autismia narsismia yhdistää itsekeskeisyys, vaikka muutoin ovatkin toistensa vastakohtia. Narsismi on persoonallisuushäiriö jossa henk...
-
Tuen tarve autismissa selkeästi on suurin lapsuudessa ja varhaisessa teini-iässä. Vaikka autismia pidetään elinikäisenä oireyhtymänä, tuen...
-
Ensimmäinen, klassinen tapaus on Sigmund Freudin pohtima Schreberin tapaus. Daniel Paul Schreber oli huippujuristi ja korkea valtion virka...
-
Yhä enemmän on näyttöä siitä, että suolistobakteeristolla on vaikutusta autimin oireisiin Autismia pidetään aivojen häiriötilana, mutt...
-
Siirtyminen nuoruudesta aikuisuuteen voi siis Aspergerin oireyhtymässä olla varsin ongelmallista. Tuen tarve on usein tavanomaista suurempi....
-
Murrosiässä aspergertytöt eroavat neurotyypillisistä tytöistä siinä tavassa, miten aivot analysoivat sosiaalista tietoa. Mutta tämä eroaa my...
-
Kielellinen ja ei- kielellinen viestintä ovat riippuvaisia toisistaan, ne kulkevat käsi kädessä. Kohtaamistilanteessa käytetään yhdess...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti