ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

tiistai 28. lokakuuta 2014

Diagnoosishoppailua

Nykyään lääkäriin mennään usein valmiiksi tietoisena siitä, mikä vaiva on ja mitä lääkettä siihen tarvitaan. Ihmisiä itsehoitoon kannustava ilmapiiri ja lääkefirmojen kannustava mainonta saa monet tarkkailemaan itseään. Reseptilääkkeitä ei saa suoraa mainostaa, mutta esimerkiksi netistä löytyy kymmenittäin testejä siitä, mitkä oireet edellyttävät lääkäriin menemistä.

Tutkimusprofessori Elina Hemmingin mukaan markkinointi on sellaista, että se tapahtuu epäsuorasti terveys–sairaus-tuntemuksia esiin tuomalla niin, että ihminen itse huomaa tarvitsevansa tiettyä hoitoa.

Hemmingin mukaan lääkeyhtiöt etsivät myös asiantuntijoita, joiden tietävät olevan myönteisiä tietylle ajattelusuunnalle, joka sopii heidän tuotantoonsa. Lääkkeen myyntiä edistetään sitten tämän asiantuntijan esiintymisiä varmistamalla.

Uusia lääkkeitä tutkitaan ja tuotetaan jatkuvasti lisää ja erilaiset terveysmittarit, anturit ja kellot ovat jo tätä päivää. Tulevaisuudesta ei tiedetä.

Kuntoutuslääkäri Jari Turusen mukaan on mielenkiintoista nähdä, ovatko ihmiset tulevaisuudessa terveempiä vai huolestuneempia.



Lähde:
Ritva Säilä Yle Terveys 16.9.2014  Monia lääkitään turhaan
Lähetä kommentti