ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

torstai 11. syyskuuta 2014

Voinko olla autistinen

Kuulin sanan autismi ensimmäisen kerran ollessani ala-asteella, kun biologiassa käsiteltiin erilaisia vammatyyppejä, mitä lapsilla voi olla. 

Silloin itse ensimmäisen kerran mietin, voisinko olla autistinen, mutta sitten ajattelin, etten voi olla, koska olin normaaliälyinen ja muutenkin liian hyvätasoinen verrattuna siihen, mitä biologiankirjassa kuvailtiin. Kului muutama vuosi, ja olin etsimässä netistä tietoa siitä, että mistä voisi olla kyse, kun olin havainnut, että minulla oli selkeitä neurologisia oireita, vaikka lääkärit tuolloin väittivätkin minun olevan puhtaasti mielenterveyspotilas.

Mm. olin tajunnut jo hyvin varhain olevani perustavanlaatuisesti eri tavalla ajatteleva kuin muut, viihdyin yksinäni, en jotenkin osannut luoda ja ylläpitää ystävyyssuhteita, olin motorisesti kömpelö yms. Ihmettelin, että miten pelkkä mielenterveysongelma voisi noita aiheuttaa, etenkin kun näitä ongelmia on ollut minulla niin kauan kuin vain muistan, en muista siis olleeni koskaan "terve". Netistä löysin tietoa eräästä diagnoosista, joka kuvasi täydellisesti minua.

Lähde: Minun tarinani


Pelkkä diagnoosin saaminen on helpottanut


Ei kommentteja: