ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

maanantai 19. lokakuuta 2015

Kela edellyttää, että naimisissa olevat asuvat yhdessä

Minulla ei ole varaa muuttaa vuokralle, koska en ole työkykyinen ja vakuutusyhtiöt ovat hylänneet kaikki sairauseläkehakemukseni. Kelan eläke- ja toimeentulo- turvaosasto on lisäksi ilmoittanut, että minulle ei tulla myöntämään asumistukea, koska olen naimisissa, ja Kela edellyttää laskelmissaan, että naimisissa olevat ihmiset asuvat samassa asunnossa.

Jos muuttaisin vuokralle, kaikki tuloni eli 580 euron suuruinen työmarkkinatukeni menisi asumiskuluihin, eikä elämiseen jäisi ollenkaan rahaa. Kun muutan maalle, mie- heni pieni palkka tulee riittämään hädin tuskin hänen omaan elämiseensä, koska Kela ei tule maksamaan hänellekään asumistukea, sillä sen virkailijat olettavat, että asun edelleen mieheni kanssa maksaen osan hänen asumiskuluistaan.

Olen käynyt katsomassa vain kaikkein halvimpia myynnissä olevia taloja, jotka ovat olleet järjestäen ho- meessa. Ja kuin pisteenä i:n päälle, pankki on nyt perunut lainalupauksensa. He eivät kuulemma myöntäisi minulle tai miehelleni edes kymmenen tuhannen euron suuruista asuntolainaa, koska olemme liian pienituloisia.


..jatkuu

Autismi- ja Aspergerliiton Ikääntyminen autismin kirjolla -projekti on koonnut yksien kansien väliin kaksikymmentäyksi pienoismuistelmaa Minun tarinani - kertomuksia autismin kirjolta, joissa kerrotaan, millaista on ollut elää Aspergerin oireyhtymän kanssa. Tarinat ovat eri ikäisten autismin kirjon ihmisten tai heidän omaistensa kirjoittamia ja kirja on kuvitettu kuvataiteilija Tuuli Aution vesiväritöillä. Kirjan voi tilata itselleen tai edustamalleen organisaatiolle.

Ei kommentteja: