ASSIUUTISIA

NYT LUETAAN...

tiistai 7. heinäkuuta 2009

Lapsen käskyt huoltajilleen

1. KÄSKY
Minä olen vasta lapsi. Älä satuta minua, vaan hoida minua paremmin kuin omaa lastasi. Muista, että lapsena olen herkkä ja avuton. Aistini reagoivat voimakkaammin kuin aikuisella. Pakkotoimesi tuntuvat minusta kidutukselta.

2.KÄSKY
Älä turhaan moiti minua, sillä mitä enemmän minua moitit, sitä vähemmän sinun sanasi minulle merkitsevät. Älä turhaan kiihdytä minua. Näytä minulle esimerkkiä kuinka vältetään kiinnipitotilanteet.

3. KÄSKY
Pakkotoimet ristiriitatilanteessa ovat helppoja. Paljon vaikeampaa on olla aikuinen ja perustella asiansa. Minä opin esimerkistäsi. Se miten suhtaudut minuun antaa mallin myös omalle elämälleni. Pakkotoimet jatkavat kierrettä. Ota vastuu tulevaisuudestamme ja riko pakkotoimien kierre. Näin saatat itsekin tuntea olevasi arvokas ihminen, jonka ei tarvitse salata tai hävetä tekemisiään.

4. KÄSKY
Kunnioita huostaasi annettuja poikia ja tyttöjä, jotta myös he oppisivat kunnioittamaan lähimmäistään ja elämää sekä itsessään että muissa olennoissa.

5.KÄSKY
Älä tapa tunteitani, ajatuksiani ja yrityksiäni vähättelemällä, välinpitämättömyydellä, uhkailulla tai pilkkaamalla, sillä minun pienet asiani ovat minulle suuria, etkä sinäkään osannut pienenä kaikkea.

6. KÄSKY
Älä vähättele tai uhkaile vanhempiani, siitä minä kärsin eniten.

7. KÄSKY
Älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinun mielipiteesi, kaunojasi tai harhojasi, sillä minun on tehtävä omat erehdykseni. Anna minulle tilaa myös erehtyä. Anna minulle vaihtoehtoja joista valita. Näin opin kuinka tullaan toimeen vaihtoehtojen yhteiskunnassa.

8. KÄSKY
Älä anna väärää todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä omaa katsomustasi, sillä minun tulee saada uskoa vaikket sinä uskoisi; toivoa, vaikket sinä toivoisi. Sillä varsin pian minä tulen huomaamaan, ettet sinä ole kaikkitietävä, eikä se sinun arvoasi vähennä jos olet antanut minulle mahdollisuuden, päivastoin.

9. KÄSKY
Älä himoitse asioita, jotka eivät ole sen arvoisia, sillä sinun halusi eivät voi olla vaikuttamatta laitoslapsen elämään.

10. KÄSKY
Kuuntele minua,sillä vain kärsivällisyydellä voit ymmärtää minua ja saavuttaa luottamukseni. Lasten ja imeväisten suusta kuulet totuuden. Voit oppia myös minulta. Hoitajan päämäärä on tehdä itsensä tarpeettomaksi, eikä sitoa lasta laitokseen ja eristää kodistaan. Olen täällä vain tilapäisesti. Olet onnistunut tehtävässäsi, jos lapsi pääsee mahdollisimman pian omaan kotiinsa...

Ei kommentteja: