Oskarin
oli tarkoitus aloittaa koulu 7-vuotiaana tavallisessa luokassa
henkilökohtaisen avustajan tukemana. Taustatiedot Oskarin tapauksesta
päättyy tähän ja Oskarin oppimista pitää vain visioida.
Oskarin oppimisympäristö voisi hyvinkin olla Internet-pohjainen, koska
lukeminen ja kirjoittaminen eivät tuota ongelmia Oskarille. Osakari myös
ymmärtää kaiken, vaikka ei pystyykään sitä osoittamaan. Tietokoneet
välineenä ovat tuttuja Oskarille ja Oskari kokee tietokoneet
kiinnostaviksi, joten hän voisi hyvin keskittyä vain uusien asioiden
oppimiseen.
Normaalin oppitunnin seuraamisesta Oskari
varmasti selviää kommunikaattorin ja puhesyntetisaattorin avulla. Mutta
Oskarille vaikeasti hahmotettavien asioiden harjoittelu ja oppiminen
voisi tapahtua tietokoneavusteisestikin.
Oskari ehkä
tarvitsee joidenkin asioiden läpikäymiseen lukuisia kertoja, joita
opettaja ei voi järjestää normaalin oppitunnin aikana. Oskari voisi
omatoimisesti henkilökohtaisen avustajan avustuksella harjoitella asiaa
uudelleen ja uudelleen, kunnes Oskari on ymmärtänyt idean. Tai jos
Oskari joutuu esim. kuntoutuksen vuoksi olemaan poissa koulusta, Oskari
tarvitsi oppimateriaalia. Oskarin materiaali olisi luontevasti
Internet-pohjaista, sillä Oskari ja opettaja kuitenkin kommunikoivat
koneen välityksellä, mahdollisesti sähköpostia käyttäen.
Oskarin tarinan perusteella selvästikin lahjakkaalle pojalle voisi kyllä
paremminkin olla tarpeen riittävän haastavat tehtävät oppituntien
ajaksi, jotta Oskari ei turhautuisi. Oskarihan osasi jo lukea ja
kirjoittaa eli asiat, joita monet ekaluokkalaiset vasta opettelevat.
Internetistä löytyisi ehkä Oskarille ajankulua "liian helppojen"
oppituntien ajaksi.
Lähteet:
Ikäheimo ja Värri, Me
Naiset "Oskarin avautunut maailma"
Oskari 6.7.1997 Me Naiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Nyt jorinoimaan!