Nykyään lääkäriin mennään usein
valmiiksi tietoisena siitä, mikä vaiva on ja mitä lääkettä siihen
tarvitaan. Ihmisiä itsehoitoon kannustava ilmapiiri ja lääkefirmojen
kannustava mainonta saa monet tarkkailemaan itseään. Reseptilääkkeitä ei
saa suoraa mainostaa, mutta esimerkiksi netistä löytyy kymmenittäin
testejä siitä, mitkä oireet edellyttävät lääkäriin menemistä.
Tutkimusprofessori
Elina Hemmingin mukaan markkinointi on sellaista, että se tapahtuu
epäsuorasti terveys–sairaus-tuntemuksia esiin tuomalla niin, että
ihminen itse huomaa tarvitsevansa tiettyä hoitoa.
Hemmingin
mukaan lääkeyhtiöt etsivät myös asiantuntijoita, joiden tietävät olevan
myönteisiä tietylle ajattelusuunnalle, joka sopii heidän tuotantoonsa.
Lääkkeen myyntiä edistetään sitten tämän asiantuntijan esiintymisiä
varmistamalla.
Uusia lääkkeitä tutkitaan ja tuotetaan
jatkuvasti lisää ja erilaiset terveysmittarit, anturit ja kellot ovat jo
tätä päivää. Tulevaisuudesta ei tiedetä.
Kuntoutuslääkäri Jari Turusen mukaan on mielenkiintoista nähdä, ovatko ihmiset tulevaisuudessa terveempiä vai huolestuneempia.
Lähde:
Ritva Säilä Yle Terveys 16.9.2014 Monia lääkitään turhaan

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Nyt jorinoimaan!